Miedzichowo – Stryżewo

 No comments

  Miedzichowo- Strzyżewo Długość
15,20 km
Drogi asfaltowe 1 km 12 %
Drogi polne 14,20 km 88 %
Obszary leśne 7,50 km 49 %
obszary bezleśne 7,70 km 51 %
Utrudnienia: Brak kilku oznakowań szlaku
Gminy: Miedzichowo, Zbąszyń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrócony opis: Odcinek jednego z dłuższych szlaków nizinnych w Polsce mający swój koniec w Bytomiu Odrzańskim. Po drodze możliwość zwiedzenia zabytków Łomnicy.

 

 

Atrakcje turystyczne:

– Miedzichowo

Miejsce straceń

Łomnica

– Strzyżewo

Utrudnienia:  W kilku miejscach brak znaku szlku

Profil trasy:

Całkowity dystans: 15243 m
Najwyższy punkt: 85 m
Najniższy punkt: 51 m
Wyskokość podjazdów: 116 m
Pobieranie

Oceń szlak:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ocena oznakowania szlaku skala ocen

keditbookmarkskeditbookmarkskeditbookmarkskeditbookmarks

Ocena: Bardzo dobry

Ocena trudności szlaku skala ocen

keditbookmarkskeditbookmarkskeditbookmarks

Ocena: Szlak bez większych utrudnień

 

0.00 Miedzichowo

Początek szklaku jest przy tablicy informacyjnej na ulicy Zbąszyńskiej. Wędrówkę rozpoczynamy w kierunku południowym, lekko pod górę ulicą

0.10 Mała elektrownia wodna

Docieramy do dawnego stawu młyńskiego, w którym spiętrzono wodę, dla potrzeb młyna. Młyn już nie istnieje na tym miejscu postawiono niewielką elektrownię wodną

0.20 Skrzyżowanie ul. Zbąszyńska – ul. Akacjowa

Docieramy do skrzyżowania, szlak czarny oraz szlak pieszy czerwony, skręcają w prawo, my natomiast razem z szlakiem rowerowym żółtym skręcamy w prawo.

0.40 Drogowskaz.

Docieramy do drogowskazu, który informuje że szlak żółty skręca w prawo w drogę polną, my wędrujemy w dalszym ciągu prosto asfaltem razem z znakami szlaku rowerowego czerwonego

0.50 Cmentarz.

Kończy się droga asfaltowa, wjeżdżamy na drogę polną. Kończy się tu także Miedzichowo. Po lewej stronie na stoku wydmy rozlokowany został cmentarz.

0.80 Krzyż przydrożny

Docieramy do metalowego krzyża przydrożnego, znajduje się przy nim skrzyżowanie, znaki szlaku czerwonego skręcają w prawo . My natomiast wędrujemy prosto w stronę Łęczna

1.20 Łęczno

Docieramy do tablicy informującej że wkraczamy do wsi Łęczno, charakteryzującej się rozproszoną zabudową. Jest to dawna osada olęderska.

1.90 Łęczno gospodarstwo

Docieramy do rozwidlenia dróg. Brakuje tutaj znaku informującego że należy skręcić w prawo. Omijamy gospodarstwo mając je po swej lewej stronie

2.40 Łęczno Skrzyżowanie

Docieramy do skrzyżowania dróg. Skręcamy w prawo zgodnie z kierunkowskazem na Przychodzko. Początkowo wędrujemy skrajem lasu po czym zagłębiamy się w las. Obszar przez który wędrujemy staje się pofałdowany. Do naszego szlaku dołączają znaki zielonego szlaku rowerowego.

2.50 Las

Wkraczamy na obszar leśny

3.10 Skrzyżowanie Trzciel- Przychodzko

Docieramy do drogowskazu na skrzyżowaniu dróg Trzciel – Przychodzko. Skręcamy w lewo w stronę Przychodzka. Zielony szlak rowerowy prowadzi prosto.

3.30 Leśna Polana

Docieramy do ogromnej leśnej polany. Wędrujemy skrajem lasu, mając polanę po swej stronie.

3.80 Leśna Polana – Skrzyżowanie

Docieramy do skrzyżowania dróg, skręcamy w lewo tak, że w dalszym ciągu mamy polanę po swej lewej stronie.

4.10 Koniec leśnej polany

Wkraczamy do lasu.

5.40 Miejsce straceń.

Docieramy do pomnika ofiar  terroru hitlerowskiego. ” Hitlerowcy pędzili tędy więźniów z ewakuowanego obozu w Żabikowie. Kolumna ok 700 więźniów zatrzymała się na nocleg w Łomnicy. W nocy 6 osób zbiegło. Rano 25 I 1945 r. po porcji wodnistej zupy, długa kolumna wycieńczonych osób ruszyła ociężale w kierunku Trzciela. Po 3 km. konwojujący żołnierze zaczęli nakłaniać więźniów do ucieczki, po czym otworzyli do zbiegów ogień. Na miejscu zastrzelono 17 osób, które początkowo pochowano w tym miejscu, a w maju 1948 ekshumowano i przeniesiono na cmentarz bohaterów w Poznaniu. Dwie osoby z ran zmarły nieco później. Źródło: Paweł Anders Jeziora Zbąszyńsko-Wolsztyńskie Pttk1989″

Tuż za miejscem straceń znajduje się wiadukt, dzięki któremu możemy przedostać się na drugą stronę autostrady A2, oddanej do użytku w 2012 roku.

6.20 Kopalnia

Docieramy do bezleśnego terenu, na którym znajduje się kopalnia kruszywa

7.60 Las

Wkraczamy znów na obszar leśny, który będzie nam towarzyszył do samej Łomnicy. Mniej więcej w połowie lasu rozpoczyna się droga asfaltowa.

8.30 Łomnica

Tuż przed pierwszymi zabudowaniami  Łomnicy, szlak skręca w prawo i opuszcza drogę asfaltową, po lewej stronie krzyż przydrożny. Żeby zwiedzić zabytki Łomnicy należy jechać prosto.

8.40 Gorzelnia

Szlak prowadzi wzdłuż murów dawnej gorzelni.  Tuż za gorzelnią 3 bloki mieszkalne za nimi pas pól uprawnych.

8.80 Las

Opuszczamy obszar pól uprawnych wokół Łomnicy i wkraczamy na leśny obszar.

9.10 Dębowa Aleja

Przez pewien czas towarzysz nam aleja dębowa.

10.00 Przychodzko

Po raz kolejny raz wkraczamy do Przychodzka, o czym informuje nas tablica

10.40 Pola Uprawne

Opuszczamy leśny obszar i wkraczamy na obszar pół uprawnych lezących wśród rozproszonej zabudowy wsi Przychodzko

10.60 Przychodzko – Skrzyżowanie

Docieramy do Skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Napotykamy znaki rowerowego szlaku zielonego.

 

10.70 Krzyż- Przychodzko

Mijamy po prawej stronie drogi krzyż przydrożny

10.90Ciek wodny

Przekraczamy mostek, po przejechaniu kolejnych 100 metrów wkraczamy na obszar leśny

11.20 Przychodzko  – Koniec

Mijamy tablicę informującą o końcu wsi Przychodzko, na rozwidleniu skręcamy delikatnie w prawo, wybierając bardziej uczęszczaną drogę.

11.90 Skrzyżowanie Leśne

Docieramy do skrzyżowania na którym należy skręcić w prawo, znaku o tym informujący jest niewyraźny i można go przeoczyć. Po skręcie w prawo rozpoczyna się rozwidlenie dróg, należy wybrać lewą odnogę

13.20 Zbiornik wodny

Docieramy do niewielkiego bezleśnego obszaru,  na którym po lewej stronie znajduje się niewielki zbiornik wodny. Przekraczamy mostkiem odpływ tego zbiornika, po czym znów zagłębiamy się w las.

13.30 Rozwidlenie

Na rozwidleniu wybieramy prawą drogę, tą bardziej uczęszczaną.

14.00 Nasyp kolejowy

Opuszczamy obszar leśny. Droga prowadzi pomiędzy  lasem a łąką. Po prawej stroni widoczny nasyp kolejowy nieczynnej już linip kolejowej Trzciel – Zbąszyń. Drogą, którą wędrujemy nocą 10/11 I 1919r. poruszali się powstańcy wielopolscy, przeprowadzający atak z Łomnicy na Strzyżewo. Atak został zaplanowany na 6 rano. Kompanie zostały wykryte przez stacjonujące w Strzyżewie wojska niemieckie, które oświetliło przedpole rakietami. Podjęto próbę podpalenia zabudowań, które się nie powiodło. Doszło do walki wręcz na bagnety, w której zginęło 2 powstańców a 1 został ranny. Powstańcy musieli się wycofać. [P. Anders Jeziora Wolsztyńsko-Zbąszyńskie 1989]

14.20 Wiadukt kolejowy

Droga prowadzi pod wiaduktem kolejowym. Tuż za wiaduktem skręcamy w lewo

14.50 Strzyżewo

 

14.60 Skrzyżowanie z szlakiem Niebieskim

Docieramy do skrzyżowania z drogą brukowaną, na której skręcamy w prawo. Dołączają do nas znaki szlaku niebieskiego prowadzącego z Zbąszynia do Trzciela

 

14.90 Strzyżewo – Skrzyżowanie

Docieramy do skrzyżowania. Szlak niebieski skręca w prawo. Szlak czerwony prowadzi nas prosto. Na odcinku tym brak znaków.

 

14.90 Skręt w lewo

Szlak skręca w lewo. Brakuje w tym miejscu znaku o zmianie kierunku

15.00 Strzyżewo – Centrum

Docieramy do Centrum Skrzyżowania. Pojawia się droga asfaltowa, na której skręcamy w prawo.

15.20 Obra

Docieramy do mostu na Obrze. Pop prawej stronie przy rzece można dostrzec ślady grodziska.

 

 

 

 

Propozycje dalszej wędrówki po ukończeniu szlaku:

– Szlak czerwony do Nowej Wsi Zbąskiej

– Szlak czerwony do Miedzichowa

– Szlak niebieski do Zbąszynia

– Szlak Niebieski do Trzciela,

Skomentuj ten szlak

Dziękujemy za komentarz