Ścieżka rowerowa Nowa Sól – Stypułów : Kolej na Rower
Kolej na rower
Odcinek Stany Stypułów
Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę
W opisie znajdziesz.
To wszystko dla Ciebie
1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku
4. Jak dotrzeć do szlaku
5. Dla kogo szlak jest przeznaczony
6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni
9. Opis szlaku
10. Galerię zdjęc
Wirtualna podróz
Konieczne kliknij i wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.
Przebieg szlaku
Krótka przerwa na reklamę
Max elevation: 159 m
Min elevation: 48 m
Total climbing: 904 m
Total descent: -831 m
Jak oznakowano szlak
Ten szlak nie posiada oznakowania. W tym przypadku jest ono zbędne, gdyż wyznacznikiem jest asfaltowa ścieżka rowerowa poprowadzona nasypem dawnej linii kolejowej. Nie sposób się zgubić na tej trasie.
Jedynie na obszarze Nowej Soli znajduje się pomarańczowe tabliczki
W wielu miejscach umieszczono tablice informujące o alternatywnych drogach. Alternatywne drogi również nie są oznakowane. Na tablicach znajdują się kody qr, dzięki którym można pobrać ślad GPS
Każda podróż ma swój początek
Dojazd do szlaku
Jedyna stacja kolejowa na szlaku znajduje się w Nowej soli. Dotrzecie stąd z Zielonej Góry i Głogowa.
Jesteś gotowy na przygodę ?
Dla kogo jest ten szlak
Trasa Jest jednym z nielicznych szlaków, którą można polecić każdemu rowerzyście. Odnajdą się tutaj zarówno rowerzyści szosowi, jak też rodziny z dziećmi. Prawie 100 % wydzielonych ścieżek rowerowych sprawia, że szlak jest bezpieczny. Dla turystów poszukujących atrakcji, to największe zagęszczenie znajduje się w większych miejscowościach, takich jak Nowa Sól, Otyń, Kożuchów. Pozostałe odcinki to głównie obcowanie z naturą
Atrakce turystyczne
Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku
Nawierchnia
Szlak Kolej na Rower: Stany – Stypułów
Legenda do nawierzchni
Długośc opisywanego odcinka
Asfaltowe drogi rowerowe:
Drogi rowerowe z kostki
Bruk
Obszary leśne
Obszary bezleśne
Skrócony opis szlaku
Stany
Opis tego odcinka szlaku rozpoczyna się na obrzeżach wsi Stany na północ od Nowej Soli. Przy szlaku mały parking na zaledwie kilka aut. Po wspięciu się skarpą nasypu napotykamy zadaszone miejsce odpoczynku. Jedziemy w stronę rzeki, wkrótce wkraczamy na największą atrakcje tego szlaku. Kolejowy most na Odrą odremontowany i przerobiony na most pieszo rowery. Po przeciwnej stronie rzeki baszta która jest Block hauzem kolejowym strzegącym mostu. Jeśli jesteście spragnieni bunkrów to wzdłuż rzeki jest ich całkiem sporo.
Otyń
Nasyp stopniowo się obniża ci gwarantuje przyjemny zjazd. Napotykamy tablicę informującą o atrakcjach gminy Otyń. Pośród rozległych terenów łąk w oddali widzimy zabudowę wsi Bobrowniki leżącą u podstawy Bukowej Góry, która stanowi rezerwat. Teren obfituje w cieki wodne największy z nich to Czarna Stróżka, który wpływa nieco dalej do Śląskiej Ochli. Docieramy do pierwszych zabudowań Otynia. Przy skrzyżowaniu z ulicą Nowosolską miejsce odpoczynku. Żeby zobaczyć zabytki Otynia należy skręcić w prawo. Jest ich całkiem sporo. Kościół podwyższenia św. Krzyża tuż obok pomnik Nepomucena. Ratusz, ładnie zagospodarowane miejsce odpoczynku przy Śląskiej Ochli. Największą jednak atrakcją są ruiny klasztoru jezuitów. Obiekt jest ogrodzony, a najlepsze widoki na obiekt znajdują się na krańcu ulicy Sienkiewicza.
Nowa Sól
Wracamy na ścieżkę, mijamy odremontowany dworzec w Otyniu, w którym obecnie mieści się centrum kultury. Przekraczamy ulicę zielonogórską i wkraczamy na obszar Nowosolskiej strefy ekonomicznej. Przez teren Nowej Soli prowadzą nas pomarańczowe oznakowania. Przez całą długość strefy ścieżka składa się z nawierzchni z kostki. Niestety wjazdy do firm to wyniesione krawężniki, więc będzie trzęsło. Na pierwszym rondzie skręcamy w lewo w ulicę Starostawską i przejeżdżamy Przez linię kolejową prowadzącą do Zielonej Góry. Jadąc prosto można zobaczyć nieco zabytków z północnej części miasta. Zabudowa willowa, kadź odlewnicza, czy słup milowy poczty branderburskiej
Wschodnia obwodnica Nowej Soli
Teraz nieco zieleni, gdyż trasa prowadzi wschodnią obwodnicą pośród iglastych lasów. Docieramy do skrzyżowania dróg, przy którym znajduje się szpital. Jedziemy dalej prosto. Przejeżdżamy przez most na Czarnej strudze. Na rondzie kierujemy się w lewo i następnie za stacją benzynową w prawo. Jedziemy ulicą. Nowosolską wraz z końcem lasu skręcamy w prawo w ulicę. Stasia i Nel. 10 metrów dalej na kolejnym skrzyżowaniu w lewo I następnie w prawo. Ulicą Winiawskiego docieramy już do ostatniego Nowosolskiego ronda
Za Nową solą
Jeśli chcecie zwiedzić miasto to dobry moment żeby pojechać prosto, stąd jest najbliżej do centrum. Szlak skręca w lewo. Przy miejscu odpoczynku należy skręcić w prawo żeby powrócić na ścieżkę rowerową, która znów prowadzi nasypem kolejowym. Co ciekawe w miejscu tym nie ma oficjalnego przejścia dlatego też na przeciwną stronę drogi trzeba się przeprawić z zachowaniem szczególnej ostrożności. Docieramy do obwodnicy, wzdłuż której wędrujemy, aż do przejazdu nad drogą. Tutaj czeka nas największy podjazd z calej trasy. Obwodnicą wymusiła nieco inny przebieg niż nasyp kolejowy. Skręcając ostro w prawo ścieżka powraca na nasypu.
w drodze do kożuchowa
Na 17,60 Km mijamy skrzyżowanie z leśną drogą, kolejne 300 metrów i przejeżdżamy pod estakadą drogi ekspresowej. Docieramy do jedynej na tym odcinku stacji kolejowej Ciepielów. Sama miejscowość znajduje się 600 metrów na prawo. Na kolejnych 5 kilometrach niewiele się dzieje. Trasa prowadzi raz lasem, raz polami. Docieramy w końcu do Kożuchowa. Pierwsze skrzyżowanie z drogą 22 lipca 1807 roku. Stąd można skręcić w prawo, żeby zobaczyć zabytki tego miasta, a jest ich ogromną ilość
kożuchów
Poczynając zabytkowego portyku i pomniku przez basztę i mury miejskie. Ciekawy jest też cmentarz, oraz most z figurą Nepomucena. Nieco na uboczu, kościół św. Ducha a nieco dalej lapidarium sepulkralne, niestety zamknięte na głucho. W centrum warto zobaczyć wieżę ratuszową obok kościół oczyszczenia najświętszej Marii Panny. Po przeciwnej stronie zamek z zachowaną fosą. W budynku mieści się muzeum. Uwagę zwraca wieża to jedyna pozostałość kościoła łaski . W pobliżu zabudowania zabytkowej szkoły. W mieście przy ul. szprotawskiej jest kościół prawosławny, na tej samej ulicy wieża ciśnień. W pobliżu trasy znajduje się miejsce kąpielowe Glinianki. Jeśli macie chęć na jeszcze więcej zabytków to można zobaczyć dwór niestety jest on w coraz większej ruinie.
kożuchów - stypułów
Wracamy na szlak , przekraczamy drogę wyjazdową z Kożuchowa, ruch jest spory dlatego trzeba uważać. Drogą prowadzi stopniowo pod górę, ale jak to bywa na po kolejowych trasach, nachylenie nie jest zbyt duże . Otwierają się widoki na pobliską miejscowość Podbrzezie Górne. Przekraczamy drogę krajową numer 296. Na 28,20 Km mijamy skrzyżowanie z drogą polną. Tutaj jeden z alternatywnych szlaków, z obowiązkową tabliczką informującą o przebiegu. Przejeżdżamy przez mostek na Brzeźnicy.
kożuchów - stypułów
Wokół zabudowania wsi Stypułów, której zabudowa jest rozlokowana wzdłuż głównej drogi, drogę tą wkrótce przekraczamy. To już ostatnia prosta prowadzącą do dworca kolejowego w Stypułowie. Przy dworcu zadaszone miejsce odpoczynku. Nieco dalej ścieżka rowerową kończy się w przysłowiowych krzakach, to granica powiatu Nowosolskiego z Żagańskim
W tym miejscu docierają tory kolei SZPROTAWSKIEJ. W 2024 roku w tym miejscu ma już być asfaltowych dywanik kolejnych 15 kilometrów ścieżki rowerowej prowadzącej do Szprotawy