Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Szlak ER-4

Szlak Eurovelo ER-4

Szlak ER-4: Zgorzelec - Jawor

Szlak ER-4

Skrócony opis:

Szlak ER-4 nazywany jest także szlakiem średniowiecznych miast. Istotnie, miast za wyraźnie zarysowaną zabudową średniowieczną napotykacie całkiem sporo. Będą to Lubań, Lwówek śląski, Złotoryja i Jawor.

Docelowo szlak ten miałby rozpoczynać się we Wrocławiu i kończyć w Dreźnie. Ale obecnie wytyczony i oznakowany jest odcinek Jawor – Zgorzelec. Pozostałe odcinki, nie są nawet na etapie koncepcyjnym, brak propanowego przebiegu na mapach.

Trasę najlepiej pokonywać z zachodu na wschód, jest uwarunkowane przewagą wiatrów wschodnich. Ze względu że trasa przebiega w 96% przez tereny bezleśne, to trzeba mierzyć się z wiejącym wiatrem i zdecydowanie lepiej mieć wiatr w plecy niż w twarz

Początek opisu tego odcinka szlaku na moście granicznym w Zgorzelcu. Z centrum miasta wyprowadzają nas ścieżką rowerowa Szlak prowadzi na wschód. Prawie w 100% bezleśnymi terenami. Odcinki przez leśne tereny to niecałe 5 kilometrów, co stanowi tylko 4 % całej trasy

 

Dla kogo szlak ER-4

Trasy długodystansowe z reguły przewidziane są dla tzw. sakwiarzy. Mają za zadanie pozwolić  na szybkie przemieszczenie się pomiędzy interesującymi punktami, korzystając z dróg asfaltowych o jak najmniejszym natężeniu ruchu, lub gdy to niemożliwe z dobrej jakości dróg polnych i leśnych.

 Na tym odcinku są zarówno asfalty, ale też krótkie odcinki dróg polnych, stąd też przejazd rowerem szosowym wymaga, na czterech odcinkach poszukiwania alternatywnych dróg asfaltowych. W związku z tym, że przebieg trasy odbywa się w większości drogami z ruchem aut (niewielkim, ale jednak) trzeba zachować szczególna ostrożność, planując przejazd tą drogą z dziećmi. Za Lwówkiem Śląskim oraz w obrębie Złotoryi ruch jest wzmożony.

Pomimo że trasa wiedzie pogórzem kaczawskim, podjazdy nie są zbyt strome, ale jest ich całkiem sporo.

Trasa w 90 % przebiega po asfaltach.  Tylko 11 kilometrów prowadzi drogami polnymi/leśnymi. Dzięki temu na wyprawę nada się każdy rower. Jeśli pojedziecie rowerem szosowym, to alternatywnych dróg będziecie musieli szukać tuż za Zgorzelcem, wzdłuż autostrady A4,  kolejny odcinek bez asfaltu to droga leśna za Sławnikowicami, następnie droga za miejscowością Żołądź, ostatni szutrowy odciek pomiędzy Płakowicami a Brunowem. Miejcie też na uwadze, że drogi asfaltowe są różnej jakości. Można natrafić dziurawe odcinki asfaltów, aczkolwiek z roku na rok stan dróg się poprawia w tym rejonie.

Oznakowanie szlaku ER-4

Stan oznakowania opisany na rok 2021. Oznakowanie jest zróżnicowane. Od Zgorzelca dominują zielone tabliczki, z logotypem roweru i oznaczenime R4. Takie same oznakowanie tyle, że malowane głównie na drzewach występuje od strony Jaworu. Przy czym malowanie na tym odcinku nie było dawno odnawiane. Najlepsze oznakowanie jest w centralnej części szlaku w rejonie Złotoryji. Tutaj występują pomarańczoe tabliczki z logotypem roweru i oznaczeniem ER-4

Dojazd do szlaku ER-4

Zarówno na początku w Zgorzelcu jak też na końcu w miejscowości Jawor znajdują się czynne linie kolejowe.

Do Zgorzelca dotrzecie z Jeleniej Góry przez Lubań, czy też z Zielonej Góry lub Głogowa.

Do Jawora prowadzi linia kolejowa z Legnicy i Świdnicy

Na trasie, poza początkiem i końcem, znajduje się jedyna czynna stacja kolejowa Lubaniu.

Dla zmotoryzowanych, w pobliżu trasy przebiega autostrada A4 Wrocław – Zgorzelec, dzięki której szybko można dotrzeć w ten rejon.

Miejsc parkingowych, w miasteczkach na szlaku nie brakuje.

Długośc opisywanego odcinka

0
km

Lokalny asfalt o znikomym ruchu

0
km
Procentowa długość
70%

Asfalt o średnim natężeniu ruchu

0
km
Procentowa długość
17%

Droga polna/leśna

0
km
Procentowa długość
6%


Szutry

0
km
Procentowa długość
3%

Drogi rowerowe z kostki

0
km
Procentowa długość 2%

Asfalt o dużym natężeniu ruchy

0
km
Procentowa długość
1%

Asfaltowe drogi rowerowe:

1
km
Procentowa długośc 1%

Drogi polne / leśne:

1
km
Procentowa długośc 10%

Asfalty

1
km
Procentowa długośc 90%

Obszary leśne

0
km
Procentowa długość
5%

Obszary bezleśne

0
km
Procentowa długość
95%

Nawierzchnia:

Total distance: 119.38 km
Max elevation: 303 m
Min elevation: 138 m
Total climbing: 3071 m
Total descent: -3094 m
Download file: Szlak ER-4.gpx

Atrakcje turystyczne na szlaku Eurovelo ER-9

Wybierając z mapy powyżej pełny ekran, pojawia się możliwość pobrania atrakcji w formacie pliku KML

Galeria zdjęć

Dojazd do szlaku:

Bogata sieć linii kolejowych Dolnego Śląska, umożliwia połączenie stolicy regionu – Wrocławia, z większością miejscowości wzdłuż trasy. Większość pociągów z możliwością przewozu rowerów. Sprawia to, że zarówno dojazd na początek, jak i też na kolejne odcinki szlaku nie stanowi problemu. Stacje kolejowe w : Świdnicy, Krzyżowa, Mościska, Dzierżoniów, Bielawa, Bardo, Kamieniec Ząbkowicki.

Dla zmotoryzowanych. parkingi w każdej z miejscowości.

Jak oznakowano szlak ER-4

Pomarańczowe tabliczki z logotypem szlaku umieszczane zwykle na słupkach znaków drogowych. Oznakowanie bardzo dobre. Spełnia swoje funkcje, w szczególności w obrębie skrzyżowań, gdzie następują zmiany w kierunkach przebiegu szlaku.

W Świdnicy cześć trasy poprowadzona drogami jednokierunkowymi stąd też odmienny przebieg w zależności od kierunku jazdy.

Oznakowanie szlaku:
5/5
Trudność szlaku:
3/5