Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Szlak EuroVelo R10

Szlak EuroVelo R10

Klika słów do legendy mapy szlak EuroVelo R10

Na mapie kolorem niebieskim oznaczono aktualny przebieg szlaku. Ciemnopomarańczowym oznaczono opisane odcinki tras wraz z linkami do opisu.

 

Jeśli uznasz, że przedstawione tutaj treści , okazały się dla Ciebie pomocne, wesprzyj twórcę klikając przycisk poniżej.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Długość : 427 km.

Długość opisanych odcinków

0
kilometrów
Procent opisanych w stosunku do całości
35%

Charakterystyka szlaku:

Szlak EuroVelo R10, nazywany też szlakiem R10, a w niektórych źródłach VeloBaltica. To długodystansowy szlak wiodący  wokół Morza Bałtyckiego. W Polsce szlak ma ponad 400 kilometrów długości.

Rozpoczyna się na zachodzie kraju w Świnoujściu, a kończy na Półwyspie Helskim.

Dojazd na początek szlaku do Świnoujścia możliwy pociągiem.

Trasa możliwa do modyfikowania, dzięki obecności stacji kolejowych.

Zakończenie trasy na półwyspie helskim wymaga przeprawy promowej, gdyż najbliższy dworzec kolejowy znajduje się w Gdańsku.

Na przebycie szlaku trzeba przeznaczyć ok. 5 dni.

Trasa oznakowano za pomocą pomarańczowych tabliczek z opisem R10. Tabliczki montowane głównie do infrastruktury drogowej typu znaki.

Dojazd do szlaku

 

 

Świnoujście oraz Międzyzdroje posiadają dworce kolejowe. Do tych miejscowości dotrzeć można pociągiem ze Szczecina.

Od strony Dziwnowa najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Kamieniu Pomorskim.

Planując dojazd pociągiem, o ile to możliwe warto skorzystać z połączenia bezpośrednio do Świnoujścia. W sezonie letnim zdarzają się sytuację, że dla rowerzystów przesiadających się w Szczecinie na pociąg do Świnoujścia brakuje już miejsc pomimo wykupienia bilet na rower.

Zakup biletu w sezonie letnim, kilka dni przed planowaną podróżą, może okazać się niemożliwy. Zwykle pociągi dysponują zaledwie kilkom miejscami na przewóz roweru, i gdy już zostały wykupione, to system biletowy nie sprzeda biletu. Bilety w systemie pkp można kupić do 30 dni przed podróżą, i to jest odpowiedni termin na zakup.

Dla zmotoryzowanych, znalezienie miejsca parkingowego w sezonie, może być problematyczne i trzeba liczyć się z dodatkowymi opłatami za parking.

Złym pomysłem jest wjazd do centrum, gdyż na przeprawach promowych, można stracić dużo czasu. Dogodnym miejscem do pozostawienia auta może być parking, przy stadionie w dzielnicy Warszów.

Kołobrzeg to ważna stacja kolejowa, do której dotrzeć można z Goleniowa Szczecinka i Koszalina. Wzdłuż całego opisywanego odcinka przebiega linia kolejowa Kołobrzeg – Koszalin. Dla osób chcących podzielić trasę stacje kolejowe W Będzino, Słowienkowo, Miłogoszczy, Tymień, Ustronie Morskie. Do Mielna również dociera linia kolejowa.

Dla zmotoryzowanych, tradycyjnie już w sezonie parkingi w miejscowościach nadmorskich są przepełnione i bardzo drogie. Korzystniejszym rozwiązaniem jest pozostawienie auta, w miejscowości nieco bardziej oddalonego od morza.

Dla kogo jest ten szlak

Przyjeło się stwierdzenie, iż nie możesz się uważać za prawdziwego sakwiarza, dopóki nie przejedziesz salku R10.  Trasa ta jest mekką rowrzystów z sakwami. Szlak jest często polecany jako pierwsza poważna kilkudniowa wyprawa rowerowa. Na popularność tej trasy składa się dobra nawierzchnia. Na opisanych odcinakch ścieżki rowerowe stanowią 62 % nawierzchni, sprawia to, zę R10 można polecić jako wybór dla rodzinnej wyprawy rowerowej.

Duży odestek bo aż 16 % opisabych odcinków stanowią drogi szutrowe. Dlatego też dla rowerów szosowych wymagane jest dokładne planowanie trasy, gdyż drogi nieprzystosowane do cienkich opon szosowych, stanowią istotny element nawierzchni.

Wzdłuż trasy, liczne miejscowości wypoczynkowe, co sprawia, że ze znalezieniem noclegów nie ma większych problemów, aczkolwiek trzeba wziąć pod uwafę iż kwatert na jedną noc są niechętnie wynajmowane w sezonie.

Total distance: 426.79 km
Max elevation: 65 m
Min elevation: -3 m
Total climbing: 1046 m
Total descent: -1045 m
Download file: Trasa_rowerowa_R10(1).gpx

Atrakcje turystyczne na szlaku:

Szlak euroVelo R10 opisane odcinki:

Nawierzchnia na opisanych odcinkach:

Nawierzchnia na opisanych odcinkach:

Asfaltowe drogi rowerowe:

0
kilometrów
Procentowy udział
40%

Szutry:

0
kilometrów
Procentowy udział
16%

Drogi rowerowe z kostki:

0
kilometrów
Procentowy udział
21%

Lokalne drogi asfaltowe:

0
kilometrów
Procentowy udział
14%

Droga z płyt:

0
kilometrów
Procentowy udział
2%

Drogi asfaltowe średnie natężenie:

0
kilometrów
Procentowy udział
2%

Drogi polne:

0
kilometrów
Procentowy udział
2%

Piaskowa ścieżka rowerowa

0
kilometrów
Procentowy udział
1%

Asfalt duże natęzenie ruchu:

0
kilometrów
Procentowy udział
0.5%