Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Szlak EuroVelo R10

Szlak EuroVelo R10

Klika słów do legendy mapy szlak EuroVelo R10

Na mapie kolorem niebieskim oznaczono aktualny przebieg szlaku. Ciemnopomarańczowym oznaczono opisane odcinki tras wraz z linkami do opisu.

 

Historyczny przebieg szlaku R10

Tak wygląda historyczny przebieg szlaku R10, którego praktycznie już nie ma. Będzie o tym osobny artykuł, zaglądajcie na tą stronę, bo opis w produkcji. 

Żeby przejechać ten nadmorski szlak trzeba korzystać z szlaku EuroVelo 10

Total distance: 426.79 km
Max elevation: 65 m
Min elevation: -3 m
Total climbing: 1046 m
Total descent: -1045 m
Download file: Trasa_rowerowa_R10(1).gpx

Atrakcje turystyczne na szlaku:

Jeśli uznasz, że przedstawione tutaj treści , okazały się dla Ciebie pomocne, wesprzyj twórcę klikając przycisk poniżej.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Długość : 427 km.

Długość opisanych odcinków

0
kilometrów
Procent opisanych w stosunku do całości
35%

Oznakowanie trasy:

Najczęściej spotykanym oznaczeniem będą tabliczki szlaku Eurovelo 10 i 13, ale możecie też w niektórych fragmentach trasy napotkać także, tabliczki jak poniżej.

Oznakowanie R10

Charakterystyka szlaku:

Szlak EuroVelo R10, a w niektórych źródłach VeloBaltica. To długodystansowy szlak wiodący  wokół Morza Bałtyckiego. W Polsce szlak ma ponad 400 kilometrów długości.

Przed nastaniem ery szlaku Eurovelo, trasa funkcjonowała pod nawą szlaku R10.

Tak też ten szlak jest określany, w relacjach podróżniczych, większość pisze o przejechaniu szlaku R10, a mało kto o euroVelo 10 

Rozpoczyna się na zachodzie kraju w Świnoujściu, a kończy na Półwyspie Helskim. Nie dotyczy szlaku Eurovelo 10, który przebiega aż do granicy z Rosją

Dojazd na początek szlaku do Świnoujścia możliwy pociągiem.

Trasa możliwa do modyfikowania, dzięki obecności stacji kolejowych.

Na zakończeniu trasy na Półwyspie Helskim można skorzystać z przeprawy promowej, koszt w 2024 roku wynosił 95 zł.

Przez całą długość półwyspu Helskiego, przebiega linia kolejowa, Władysławowo – Jastarnia – Hel. Dobra opcja żeby ponownie nie przejeżedzać 40 kilometrowego odcinka przez półwysep.

Na przebycie szlaku trzeba przeznaczyć ok. 5 dni.

Trasa oznakowano za pomocą pomarańczowych tabliczek z opisem Eurovelo 10 (przewżnie). Tabliczki montowane głównie do infrastruktury drogowej typu znaki.

Dojazd do szlaku

 

 

Świnoujście oraz Międzyzdroje posiadają dworce kolejowe. Do tych miejscowości dotrzeć można pociągiem ze Szczecina.

Od strony Dziwnowa najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Kamieniu Pomorskim.

Planując dojazd pociągiem, o ile to możliwe warto skorzystać z połączenia bezpośrednio do Świnoujścia. W sezonie letnim zdarzają się sytuację, że dla rowerzystów przesiadających się w Szczecinie na pociąg do Świnoujścia brakuje już miejsc pomimo wykupienia bilet na rower.

Zakup biletu w sezonie letnim, kilka dni przed planowaną podróżą, może okazać się niemożliwy. Zwykle pociągi dysponują zaledwie kilkom miejscami na przewóz roweru, i gdy już zostały wykupione, to system biletowy nie sprzeda biletu. Bilety w systemie pkp można kupić do 30 dni przed podróżą, i to jest odpowiedni termin na zakup.

Dla zmotoryzowanych, znalezienie miejsca parkingowego w sezonie, może być problematyczne i trzeba liczyć się z dodatkowymi opłatami za parking.

Złym pomysłem jest wjazd do centrum, gdyż na przeprawach promowych, można stracić dużo czasu. Dogodnym miejscem do pozostawienia auta może być parking, przy stadionie w dzielnicy Warszów.

Kołobrzeg to ważna stacja kolejowa, do której dotrzeć można z Goleniowa Szczecinka i Koszalina. Wzdłuż całego opisywanego odcinka przebiega linia kolejowa Kołobrzeg – Koszalin. Dla osób chcących podzielić trasę stacje kolejowe W Będzino, Słowienkowo, Miłogoszczy, Tymień, Ustronie Morskie. Do Mielna również dociera linia kolejowa.

Dla zmotoryzowanych, tradycyjnie już w sezonie parkingi w miejscowościach nadmorskich są przepełnione i bardzo drogie. Korzystniejszym rozwiązaniem jest pozostawienie auta, w miejscowości nieco bardziej oddalonego od morza.

Dla kogo jest ten szlak

Przyjęło się stwierdzenie, iż nie możesz się uważać za prawdziwego sakwiarza, dopóki nie przejedziesz szlaku R10.  Trasa ta jest mekką rowerzystów z sakwami. Szlak jest często polecany jako pierwsza poważna kilkudniowa wyprawa rowerowa. Na popularność tej trasy składa się dobra nawierzchnia. Na opisanych odcinkach ścieżki rowerowe stanowią 62 % nawierzchni, sprawia to, że R10 można polecić jako wybór dla rodzinnej wyprawy rowerowej.

Duży odsetek bo aż 16 % opisanych odcinków stanowią drogi szutrowe. Dlatego też dla rowerów szosowych wymagane jest dokładne planowanie trasy, gdyż drogi nieprzystosowane do cienkich opon szosowych, stanowią istotny element nawierzchni.

Wzdłuż trasy, liczne miejscowości wypoczynkowe, co sprawia, że ze znalezieniem noclegów nie ma większych problemów, aczkolwiek trzeba wziąć pod uwagę iż kwater na jedną noc są niechętnie wynajmowane w sezonie.

Szlak euroVelo R10 opisane odcinki:

Nawierzchnia na opisanych odcinkach:

Nawierzchnia na opisanych odcinkach:

Asfaltowe drogi rowerowe:

0
kilometrów
Procentowy udział
40%

Szutry:

0
kilometrów
Procentowy udział
16%

Drogi rowerowe z kostki:

0
kilometrów
Procentowy udział
21%

Lokalne drogi asfaltowe:

0
kilometrów
Procentowy udział
14%

Droga z płyt:

0
kilometrów
Procentowy udział
2%

Drogi asfaltowe średnie natężenie:

0
kilometrów
Procentowy udział
2%

Drogi polne:

0
kilometrów
Procentowy udział
2%

Piaskowa ścieżka rowerowa

0
kilometrów
Procentowy udział
1%

Asfalt duże natęzenie ruchu:

0
kilometrów
Procentowy udział
0.5%