Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Wokół zalewu szczecińskiego

Szlak Wokół Zalewu Szczecińskiego

Klika słów do legendy mapy

Na mapie kolorem niebieskim oznaczono aktualny przebieg szlaku. Ciemnopomarańczowym oznaczono opisane odcinki tras wraz z linkami do opisu.

 

Total distance: 295.43 km
Max elevation: 62 m
Min elevation: 2 m
Total climbing: 2406 m
Total descent: -2416 m
Download file: Wokoł zalewu Szczecinskiego.gpx

Długość : 295 km.

Długość opisanych odcinków

0
kilometrów
Procent opisanych w stosunku do całości
14%

Atrakcje:

Top 10 atrakcji na szlaku, które trzeba zobaczyć

Charakterystyka szlaku:

Trasa, która przebiega przez obszar dwóch krajów:  Polski i Niemiec, z czego 110 kilometrów wypada już na terenie zachodnich sąsiadów . Trasa jest pętlą, dlatego też rozpocząć można w dowolnym miejscu i w tym samym miejscu zakończyć.  Jest to szlak długodystansowy, gdyż liczy prawie 300 kilometrów. Dlatego na przejazd trzeba przeznaczyć minimum 3 dni. Oczywiście można podzielić trasę na mniejsze odcinki uwzględniając stacje kolejowe.

Ze względu na to że 71% trasy tj 214 km To drogi bez udziału aut, trasę można polecić na rodzinne wyprawy rowerowe z dziećmi. Kolarze szosowi nie pokonają tej trasy, gdyż duża ilość szutrów sprawia, że trasa ta nie jest polecana dla tej grupy rowerzystów. Można szukać objazdów tych odcinków, ale będą to drogi że znaczącym ruchem aut. Aczkolwiek ja pokonałem tą trasę na oponkach 28C.

 Na 300 kilometrach jest sporo zabytków, ale jest największą atrakcją jest sam Zalew Szczeciński.  Jednak liczcie się z tym że widoki na akwen będą bardzo sporadyczne. Właściwie to tylko na odcinku poniżej Krępska do Szczecin Dąbie  oraz od Wolina do Stepnicy i na przeprawach mostowych Usedom dłużej będziecie mogli nacieszyć oko taflą zalewu. Pozostałe odcinki prowadzą w mniejszym lub dalszym oddaleniu od zalewu, a szlak tylko sporadycznie powraca nad brzeg np. w miejscowościach Uckermunde, Rieth.      

W związku z tym, że przeważają na tym terenie wiatry zachodnie, dlatego warto zaplanować podróż zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Dzięki temu odcinek najbliżej morza Bałtyckiego, pokonacie z wiatrem, a jest tam nieco odsłoniętych terenów, na których warto mieć wiatr w plecy.

Część niemiecka szlaku, to przewaga terenów leśnych. Polska część wschodnia to wyłącznie bezleśne tereny, tutaj nawet boczny wiatr może być uciążliwy. Od Szczecina w stronę niemieckiej granicy, znów przeważają obszary leśne. Podsumowując tereny leśne stanowią tylko 34% całej trasy, pozostałe odcinki  są narażone na wiatry, dlatego też planowanie trasy z uwzględnieniem wijących wiatrów jest istotne

Oznakowanie szlaku :

Oznakowanie jest niezwykle zróżnicowane. Odcinek Międzyzdroje Szczecin Dąbie to pomarańczowe tabliczki z oznaczeniem 3a, sporadycznie też pojawiają się białe tabliczki z logiem trasy wokół zalewu. Szczecin Dąbie i Szczecin to kompletny brak oznakowania. Kolejne pomarańczowe tabliczki pojawiają się za Szczecinem i prowadzą aż do Niemieckiej granicy w pobliżu Trzebieży.

 Po stronie niemieckiej jako tako szlak wokół zalewu nie funkcjonuje. Trzeba kierować się oznaczeniami trasy Odra Nysa. Białe tabliczki z zielonymi strzałkami , a na skrzyżowaniach drogowskazy z logotypem szlaku Odra-Nysa. Odcinek Ahbleck Świnoujście to brak oznakowania. Od promu w Świnoujściu trzeba kierować się oznaczeniami szlaku R10. Białe prostokąty malowane głównie na drzewach. 

Jak widzicie z oznakowaniem jest różnie dlatego najlepiej mieć wgrany gpx i korzystać z nawigacji.

Dojazd do szlaku:

Najdogodniejszym miejscem do rozpoczęcia podróży, jest stacja kolejowa Szczecin Dąbie. Jest to główny punkt na linii kolejowej prowadzącej nad morze.

Ze Szczecina przez Goleniów i  Wolin przez Międzyzdroje aż do Świnoujścia prowadzi linia kolejowa . Jednak dojazd ze Szczecina w sezonie może być problematyczny, ze względu na niewystarczającą liczbę miejsc w pociągach dla rowerów. Stąd też najlepsza opcja rozpoczęcia podróży to Szczecin Dąbie

Jeśli planujecie wysiąść w Goleniowie, to trzeba będzie nadłożyć kilka kilometrów do najbliższego punktu szlaku

Dużo rowerzystów ruszających na szlak R1 korzysta pociągów na tej linii i miejsc na rowery często brakuje. W odwrotnym kierunku ze Świnoujścia do Szczecina problem jest mniej nasilający się. 

Jeśli chcecie dotrzeć do Niemiec i stamtąd rozpocząć podróż, można to zrobić z Ahlbeck. W Świnoujściu że stacji głównej należy przeprawić się promem i dotrzeć do stacji Świnoujście Centrum stamtąd do Ahlbeck to tylko 3 km więc  przejazd pociągiem może być nieopłacalny.

Kolejną opcją z Niemiecką stacją jest Anklam z przesiadką w Pasewalk, dotrzecie tutaj z stacji Szczecin.

Warto wspomnieć, że trasę można zmodyfikować, dzięki przeprawie łodzią pomiędzy Kopicami a Trzebieżem

Dodatkowo po niemieckiej stronie, trasę można skrócić poprzez przeprawę łodzią pomiędzy Kamp – Karmin

Jeśli planujecie dojechać autem, to pozostawienie auta w większych miejscowościach wiąże się z dodatkowymi kosztami, gdyż zwykle funkcjonują płatne strefy parkowania

Szlak Wokół Zalewu Szczecińskiego opisane odcinki:

Nawierzchnia na opisanych odcinkach:

Asfaltowe ścieżki rowerowe:

0
kilometrów
Procentowy udział
36%

Szutry:

0
kilometrów
Procentowy udział
21.9%

Lokalne drogi asfaltowe:

0
kilometrów
Procentowy udział
21%

Drogi asfaltowe średnie natężenie:

0
kilometrów
Procentowy udział
6.7%

Droga z płyt:

0
kilometrów
Procentowy udział
5.2%

Drogi rowerowe z kostki:

0
kilometrów
Procentowy udział
4.8%

Drogi polne:

0
kilometrów
Procentowy udział
3.7%

Asfalt duże natęzenie ruchu:

0
kilometrów
Procentowy udział
1.3%

Piaskowa ścieżka rowerowa:

0
kilometrów
Procentowy udział
1.1%

Bruk:

0
kilometrów
Procentowy udział
0.4%

Prom:

0
kilometrów
Procentowy udział
0.2%

Drogi bez udziału aut

0
kilometrów
Procentowy udział
71%

Drogi z udziałem aut

0
kilometrów
Procentowy udział
29%

Obszary leśne

0
kilometrów
Procentowy udział
34%

Obszary bezleśne

0
kilometrów
Procentowy udział
66%