Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec
Stary kolejowy szlak
Odcinek Połczyn Zdrój – Złocieniec
Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę
W opisie znajdziesz.
To wszystko dla Ciebie
1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku
4. Jak dotrzeć do szlaku
5. Dla kogo szlak jest przeznaczony
6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni
9. Opis szlaku
10. Galerię zdjęc
Wirtualna podróz
Konieczne kliknij i wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.
Przebieg szlaku
Max elevation: 212 m
Min elevation: 84 m
Total climbing: 1080 m
Total descent: -1043 m
Krótka przerwa na reklamę
Jak oznakowano szlak
Oznakowanie stanowią metalowe tabliczki, pomrańczowym tłem. Montowano zwykle do słupków drogowych. Zmiany kierunku szlaku, oznaczone tabliczką typu drogowskaz. Dodatkowo częste tabliczki z kilometrażem do kolejnych miejscowości na szlaku. Występują też niebieskie drogowskazy informujące, o ciekawych miejscach, noclegach, czy sklepach w pobliżu szlaku.
Oznakowanie występuje na odcinku Połczyn Zdrój – do granicy miasta Złocienieć. W tym mięscie brak już oznakowania (Stan na lipiec 2022)
Każda podróż ma swój początek
Dojazd do szlaku
Przez Złocieniec przebiega czynna linia kolejoa Stargard – Szczecienk. Natomiast w Połczynie Zdroju, linia kolejowa została zamieniona, na bohaterkę tego opisu czyli ściezkę rowerową. Sprawia to, że dojazd pociągiem w to miejsce nie jest możliwy. Najbliższ stacje Świdiwn i Białogard, są odległe o wiele kilometrów.
Dla zmotoryzowanych, w Złocieńcu nie fukcjonuje płatna strefa parkowania i nie ma problemu ze znalezieniem miejsca parkingowego. Na północy miasta, w miejscu gdzie zaczyna się asfaltowa ścieżka po nasypie kolei, znajduje się parking dla aut.
Natomiast w Połczynie Zdrój w centrum funkcjonuje płatna strefa parkowania, przy poszukiwaniu miejsca do pozostawienia auta, trzeba mieć na uwadze, że przy samym początku opisywanego odcinka nie ma miejsca parkingowego. Parkingu trzeba szukac albo w mieście albo też, na stacji Zajączkowo, ale to już odległy odcienk od początku szlaku. Prócz tego parkungu, tuz przy szlaku w pobliżu wsi Toporzyk i Cieszyno.
Jesteś gotowy na przygodę ?
Dla kogo jest ten szlak
Jeśli chcielibyście doświadczyć ciszy spokoju i kontaktu z naturą i jednocześnie korzystać z bezpiecznej infrastruktury rowerowej w postaci ścieżek rowerowych, to ten szlak jest dla was. Ścieżka wiedzie poza siedzibami ludzkimi, bez towarzyszących im dróg asfaltowych, a w związku także bez udziału aut. Opisywany szlak znajduje się na terenie Drawieńskiego parku krajobrowrgo. Mijane krajobrazy będą się podobać, teren jest pagórkowaty, z rozległymi przestrzeniami łąk. Wokół
liczne jeziora często z krystalicznie czystą wodą. W lasach można napotkać przepastne wąwozy, przez które a jakże prowadzi szlak. Nie lękajcie się jednak przewyższeń na szlaku, gdyż trasa poprowadzona jest po dawnej trasie kolei. Dzięki temu nasypy, czasami o dużej wysokości niwelują różnice ukształtowania terenu. Na szlaku tym nie uświadczycie spektakularnych zabytków. Zwyczajnych zabytków także brak, nie ma nawet co liczyć na pospolite kościoły. Największe zagęszczenie zabytków, znajduje się w Połczynie i Złocieńcu. Ciekawe atrakcje są we wsi Cieszyno.
Atrakce turystyczne
Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku
Nawierchnia
Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec
Legenda do nawierzchni
Długośc opisywanego odcinka
Asfaltowe drogi rowerowe:
Lokalny asfalt o znikomym ruchu
Drogi rowerowe z kostki
Obszary leśne
Obszary bezleśne
Skrócony opis szlaku
Połczyn Zdrój
Opis tego odcinka szlaku rozpoczyna się na zachód od Połczyna Zdrój przy drodze krajowej numer 163 prowadzącej do Przerowa (0,0 km). Trasa prowadzi na południe. Na zmianę przez tereny leśne i łąkowe. Trasa przebiega w sąsiedztwie niewielkiego zbiornikami wodnego w pobliżu wsi Ostrowąs. Wkrótce przekraczamy drogę asfaltową prowadzącą z tej wioski do Połczyna (3,20 km). Na wysokości wsi Górki wkraczamy na największy leśny obszar (3,90km)
Wilcze Jary
Ścieżką prowadzi pobliże wilczych jarów, których część można dostrzec z ścieżki(5,20). Kończy się las, rozpoczyna się najbardziej urokliwy ocinek, z łąkowymi pagórkami. Docieramy do dawnej stacji kolejowej – Widów, z ładnie zagospodarowanym miejscem odpoczynku. (6,20 km) ścieżką przebiega w pewnym oddaleniu od wsi Dobino.
Docieramy do drogi prowadzącej z miejscowości Toporzyk do Gawroniec (10,80 km). Skręcając w lewo zobaczyć można kościół w Toporzyku.
Gawroniec
Po kolejnych kilometrach docieramy do dawnej stacji kolejowej Gawroniec. Zachowała się tutaj kolejową wieża ciśnień.(13,80 km) Na 15,00 km kprzekraczamy rzeczkę Rakoń. Kolejną stacją kolejową przy trasie to Chlebowo (18,10). Samą miejscowość trzeba zboczyć że szlaku 1200 metrów, można zobaczyć kościół. W przeciwnym kierunku, w podobnej odległości znajduje się wieś Stare Worowo, tam również do zobaczenia kościół
Cieszyno
Kolejna stacja kolejowa na trasie to Cieszyno. Stacja o tyle nietypowa iż została przerobiona na hotel. (22,80 km) Warto zjechać że szlaku do samej miejscowości Cieszyno, gdyż ma sporo do zaoferowania, pałac, kościół i plażę z pięknymi widokami na jezioro Siecino. Na (23,70 km) kilometrze napotykamy pozostałości wiaduktu, będący częścią infrastruktury powstającej w okresie 2 wojny światowej autostrady berlińskiej. W pobliżu szlaku znajduje się jezioro Skąpe (25,60 km). To już ostatnie kilometry ścieżki rowerowej po nasypie lini kolejowej (28,20 km)
Aleja grabowa
W miejscu gdzie dawna linią kolejową numer łączy się odnogą linii kolejowej prowadzącej do jednostki wojskowej, należy skręcić w lewo na wąski asfalt który doprowadza do skrzyżowania ulic Cieszyńskiej z Połczyńską (29,00 km). Dalej prosto i zjazd na ścieżkę rowerową aż do ulicy ogrody pałacowe (29,60 km), na której skręcamy w prawo I kierujemy się w stronę parku, w którym znajduje się aleja Grabowa. Gałęzie tych drzew tworzą mroczny tunel, przez który wędrujemy.
Złocieniec
Przekraczamy mostek na Drawie (30,10 km). Odjeżdżamy wzgórze będące pozostałością zamku. Na skrzyżowaniu z ul. Staszica skręcamy w prawo (30,30 km), następnie jeszcze raz w prawo w ul. rybacką i w lewo w ulicę Bohaterów Warszawy. Docieramy do Złocieńskiego rynku, gdzie zobaczyć można Ratusz i kościół (30,60 km). Na skrzyżowaniu z ul. Sikorskiego skręcamy w prawo , przekraczamy most na Wąsawie (30,90 km). Ostatnim punktem opisu tego odcinka szlaku jest przejazd kolejowy, w pobliżu dworzec. (31,30 km)
Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec