Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec

Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec

Stary kolejowy szlak

Odcinek Połczyn Zdrój – Złocieniec

kilometrów
Atrakcji
Zdjęć
h
czas przejazdu

Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę

Postaw mi kawę na buycoffee.to

W opisie znajdziesz.

To wszystko dla Ciebie

1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku

4. Jak dotrzeć do szlaku

5. Dla kogo szlak jest przeznaczony

 

6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni

9.  Opis szlaku

10. Galerię zdjęc

Wirtualna podróz

Konieczne kliknij  i  wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.

Przebieg szlaku

Total distance: 31.41 km
Max elevation: 212 m
Min elevation: 84 m
Total climbing: 1080 m
Total descent: -1043 m
Download file: Stary kolejowy szlka Połczyn - Złocieniec(1).gpx

Krótka przerwa na reklamę

Jak oznakowano szlak

Oznakowanie stanowią metalowe tabliczki,  pomrańczowym tłem. Montowano zwykle do słupków drogowych.  Zmiany kierunku szlaku, oznaczone tabliczką typu drogowskaz. Dodatkowo częste tabliczki z kilometrażem do kolejnych miejscowości na szlaku. Występują też niebieskie drogowskazy informujące, o ciekawych miejscach, noclegach, czy sklepach w pobliżu szlaku.

Oznakowanie występuje na odcinku Połczyn Zdrój – do granicy miasta Złocienieć. W tym mięscie brak już oznakowania (Stan na lipiec 2022)

Każda podróż ma swój początek

Dojazd do szlaku

Przez Złocieniec przebiega czynna linia kolejoa Stargard – Szczecienk. Natomiast w Połczynie Zdroju, linia kolejowa została zamieniona, na bohaterkę tego opisu czyli ściezkę rowerową. Sprawia to, że dojazd pociągiem w to miejsce nie jest możliwy. Najbliższ stacje Świdiwn i Białogard, są odległe o wiele kilometrów.

Dla zmotoryzowanych, w Złocieńcu nie fukcjonuje płatna strefa parkowania i nie ma problemu ze znalezieniem miejsca parkingowego. Na północy miasta, w miejscu gdzie zaczyna się asfaltowa ścieżka po nasypie kolei,  znajduje się parking dla aut.

Natomiast w Połczynie Zdrój w centrum funkcjonuje płatna strefa parkowania, przy poszukiwaniu miejsca do pozostawienia auta, trzeba mieć na uwadze, że przy samym początku opisywanego odcinka nie ma miejsca parkingowego.  Parkingu trzeba szukac albo w mieście albo też, na stacji Zajączkowo, ale to już odległy odcienk od początku szlaku. Prócz tego parkungu, tuz przy szlaku w pobliżu wsi Toporzyk i Cieszyno.

Jesteś gotowy na przygodę ?

Dla kogo jest ten szlak

Jeśli chcielibyście doświadczyć ciszy spokoju i kontaktu z naturą i jednocześnie korzystać z bezpiecznej infrastruktury rowerowej w postaci ścieżek rowerowych, to ten szlak jest dla was.  Ścieżka wiedzie poza siedzibami ludzkimi, bez towarzyszących im dróg asfaltowych, a w związku także  bez udziału aut. Opisywany szlak znajduje się na terenie Drawieńskiego parku krajobrowrgo. Mijane krajobrazy będą się podobać, teren jest pagórkowaty, z rozległymi przestrzeniami łąk. Wokół

liczne jeziora często z krystalicznie czystą wodą. W lasach można napotkać przepastne wąwozy, przez które a jakże prowadzi szlak. Nie lękajcie się jednak przewyższeń na szlaku, gdyż trasa poprowadzona jest po dawnej trasie kolei. Dzięki temu nasypy, czasami o dużej wysokości niwelują różnice ukształtowania terenu. Na szlaku tym nie uświadczycie spektakularnych zabytków.  Zwyczajnych zabytków także brak, nie ma nawet co liczyć na pospolite kościoły. Największe zagęszczenie zabytków, znajduje się w Połczynie i Złocieńcu. Ciekawe atrakcje są we wsi Cieszyno.

Atrakce turystyczne

Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku

Nawierchnia

Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec

Legenda do nawierzchni

Długośc opisywanego odcinka

0
km

Asfaltowe drogi rowerowe:

1
km
Procentowa długość 90%

Lokalny asfalt o znikomym ruchu

0
km
Procentowa długość
7%

Drogi rowerowe z kostki

0
km
Procentowa długość 3%

Obszary leśne

0
km
Procentowa długość
35%

Obszary bezleśne

0
km
Procentowa długość
65%

Skrócony opis szlaku

Połczyn Zdrój

Opis tego odcinka szlaku rozpoczyna się na zachód od Połczyna Zdrój przy drodze krajowej numer 163 prowadzącej do Przerowa (0,0 km). Trasa prowadzi na południe. Na zmianę przez tereny leśne i łąkowe. Trasa przebiega w sąsiedztwie niewielkiego zbiornikami wodnego w pobliżu wsi Ostrowąs. Wkrótce przekraczamy drogę asfaltową prowadzącą z tej wioski do Połczyna (3,20 km). Na wysokości wsi Górki wkraczamy na największy leśny obszar (3,90km)

Wilcze Jary

Ścieżką prowadzi pobliże wilczych jarów, których część można dostrzec z ścieżki(5,20). Kończy się las, rozpoczyna się najbardziej urokliwy ocinek, z łąkowymi pagórkami. Docieramy do dawnej stacji kolejowej – Widów, z ładnie zagospodarowanym miejscem odpoczynku. (6,20 km)   ścieżką przebiega w pewnym oddaleniu od wsi Dobino.

Docieramy do drogi prowadzącej z miejscowości Toporzyk do Gawroniec (10,80 km). Skręcając w lewo zobaczyć można kościół w Toporzyku.

Gawroniec

Po kolejnych kilometrach docieramy do dawnej stacji kolejowej Gawroniec. Zachowała się tutaj kolejową wieża ciśnień.(13,80 km) Na 15,00 km kprzekraczamy rzeczkę Rakoń.  Kolejną stacją kolejową przy trasie to Chlebowo (18,10). Samą miejscowość trzeba zboczyć że szlaku  1200 metrów, można zobaczyć kościół. W przeciwnym kierunku, w podobnej odległości  znajduje się wieś Stare Worowo, tam również do zobaczenia kościół

Cieszyno

Kolejna stacja kolejowa na trasie to  Cieszyno. Stacja o tyle nietypowa iż  została przerobiona na hotel. (22,80 km) Warto zjechać że szlaku do samej miejscowości Cieszyno, gdyż ma sporo do zaoferowania, pałac, kościół i plażę z pięknymi widokami na jezioro Siecino. Na (23,70 km)  kilometrze napotykamy pozostałości wiaduktu, będący częścią infrastruktury powstającej w okresie 2 wojny światowej autostrady berlińskiej. W pobliżu szlaku znajduje się jezioro Skąpe (25,60 km). To już ostatnie kilometry ścieżki rowerowej po nasypie lini kolejowej (28,20 km)

Aleja grabowa

W miejscu gdzie dawna linią kolejową numer łączy się odnogą  linii kolejowej prowadzącej do jednostki wojskowej, należy skręcić w lewo na wąski asfalt który doprowadza do skrzyżowania ulic Cieszyńskiej z Połczyńską (29,00 km). Dalej prosto i zjazd na ścieżkę rowerową aż do ulicy ogrody pałacowe (29,60 km), na której skręcamy w prawo I kierujemy się w stronę parku, w którym znajduje się aleja Grabowa. Gałęzie tych drzew tworzą mroczny tunel, przez który wędrujemy.

Złocieniec

Przekraczamy mostek na Drawie (30,10 km). Odjeżdżamy wzgórze będące pozostałością zamku. Na skrzyżowaniu z ul. Staszica skręcamy w prawo (30,30 km), następnie jeszcze raz  w prawo w ul. rybacką i w lewo w ulicę Bohaterów Warszawy. Docieramy do Złocieńskiego rynku, gdzie zobaczyć można Ratusz i kościół (30,60 km). Na skrzyżowaniu z ul. Sikorskiego skręcamy w prawo , przekraczamy most na Wąsawie (30,90 km). Ostatnim punktem opisu tego odcinka szlaku jest przejazd kolejowy, w pobliżu dworzec. (31,30 km)

Zamek Połczyn Zdrój
Zamek Połczyn Zdrój
Zabytkowy budynek poczty
Zabytkowy budynek poczty
Połczyńskie parasolki
Połczyńskie parasolki

Galeria

Eklektyczny budynek szkoły w Połczynie
Eklektyczny budynek szkoły w Połczynie
Tablica informacyjna przed Połczynem
Tablica informacyjna przed Połczynem
Miejsce odpoczynku w okolicach Połczyna
Miejsce odpoczynku w okolicach Połczyna
Stawy w okolicy wsi Dobino
Stawy w okolicy wsi Dobino
Stawy w okolicy wsi Toporzyk
Stawy w okolicy wsi Toporzyk
Wilcze Jary
Wilcze Jary

Galeria

Ścieżka przez rearwat Wilcze Jary
Ścieżka przez rearwat Wilcze Jary
Stacja Zajączkowo
Stacja Zajączkowo
Ptactwo na szlaku
Ptactwo na szlaku
Tereny bagienne
Tereny bagienne
Republika Maxlandia
Republika Maxlandia
Stacja kolejowa Chlebowo
Stacja kolejowa Chlebowo

Galeria

Stacja kolejowa Gawroniec
Stacja kolejowa Gawroniec
Rozlewiska na wysokości Nowego Toporzyka
Rozlewiska na wysokości Nowego Toporzyka
Oznakowanie na szlaku
Oznakowanie na szlaku
Okolice Zajączkowa
Okolice Zajączkowa
Jabłoń na szlaku
Jabłoń na szlaku
Krajobraz Drawieńskiego parku krajobrazowego
Krajobraz Drawieńskiego parku krajobrazowego

Galeria

Łąki na szlaku
Łąki na szlaku
Fauna na szlaku
Fauna na szlaku
Dawna kopalnia żwiru
Dawna kopalnia żwiru
Kościół Cieszyno
Kościół Cieszyno
Jezioro Skąpe
Jezioro Skąpe
Wieża ciśnień Gawroniec
Wieża ciśnień Gawroniec

Galeria

Fundamenty wiaduktu
Fundamenty wiaduktu
Pałac Cieszyno
Pałac Cieszyno
Jezioro Skąpe (2)
Jezioro Skąpe (2)
Kosciół w Złocieńcu
Kosciół w Złocieńcu
Mural w Złocieńcu
Mural w Złocieńcu
Ratusz w Złocieńcu
Ratusz w Złocieńcu

Galeria

Kościół Złocieniec
Kościół Złocieniec
Aleja grabowa w Złocieńcu
Aleja grabowa w Złocieńcu
mostek na Drawie w Złocieńcu
mostek na Drawie w Złocieńcu

Stary Kolejowy Szlak : Połczyn Zdrój – Złocieniec