Świnoujście – Dziwnów
Velo Baltica.
Odcinek Świnoujście – Dziwnów
Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę
W opisie znajdziesz.
To wszystko dla Ciebie
1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku
4. Jak dotrzeć do szlaku
5. Dla kogo szlak jest przeznaczony
6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni
9. Opis szlaku
10. Galerię zdjęc
Wirtualna podróz
Konieczne kliknij i wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.
Przebieg szlaku
Max elevation: 69 m
Min elevation: 0 m
Total climbing: 1098 m
Total descent: -1110 m
Krótka przerwa na reklamę
Jak oznakowano szlak
Oznakowanie jest bardzo „zróżnicowane”. W Świnoujściu prowadzą nas znaki szlaku R10 : na białym prostokącie wymalowany zielony rower z oznaczeniem R10. Szlak prowadzi do Międzydrojów. Trzeba uważać, żeby się nie rozpędzić tym szlakiem i nie pominąć nowego przebiegu oznaczonego już pomarańczowymi tabliczkami z oznaczeniem 10 i 13. W Międzyzdrojach, a następnie na terenie Wolińskiego Parku zupełnie brakuje oznakowania. Pomarańczowe tabliczki pojawiają się znów przy wyjeździe z Wisełki. Przy wjeździe do Kołczewa brakuje znaku informującego o zmianie przebiegu szlaku.
Każda podróż ma swój początek
Dojazd do szlaku
Świnoujście oraz Międzyzdroje posiadają dworce kolejowe. Do tych miejscowości dotrzeć można pociągiem ze Szczecina.
Od strony Dziwnowa najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Kamieniu Pomorskim.
Planując dojazd pociągiem, o ile to możliwe warto skorzystać z połączenia bezpośrednio do Świnoujścia. W sezonie letnim zdarzają się sytuację, że dla rowerzystów przesiadających się w Szczecinie na pociąg do Świnoujścia brakuje już miejsc pomimo wykupienia bilet na rower.
Zakup biletu w sezonie letnim, kilka dni przed planowaną podróżą, może okazać się niemożliwy. Zwykle pociągi dysponują zaledwie kilkom miejscami na przewóz roweru, i gdy już zostały wykupione, to system biletowy nie sprzeda biletu. Bilety w systemie pkp można kupić do 30 dni przed podróżą, i to jest odpowiedni termin na zakup.
Dla zmotoryzowanych, znalezienie miejsca parkingowego w sezonie, może być problematyczne i trzeba liczyć się z dodatkowymi opłatami za parking.
Złym pomysłem jest wjazd do centrum, gdyż na przeprawach promowych, można stracić dużo czasu. Dogodnym miejscem do pozostawienia auta może być parking, przy stadionie w dzielnicy Warszów.
Jesteś gotowy na przygodę ?
Dla kogo jest ten szlak
Trasa ze względu na odcinki z drogami szutrowymi nie jest przeznaczona dla rowerów szosowych. Ominięcie tych odcinków wymaga korzystania z bardzo ruchliwych dróg, w sezonie letnim.
Ponad połowę trasy (55%) nawierzchnię stanowią ścieżki rowerowe. Na leśnych terenach przeważają drogi leśne, o szutrowej nawierzchni, nieco wyboistych. Jedynie odcinek przy podziemnym mieście pomiędzy Świnoujściem a Międzyzdrojami jest piaszczysty.
Trasa polecana dla rodzi z dziećmi, ze względu na to, że w większości odseparowano szlak od ruchu aut. Jednakże jest kilka miejsc niebezpiecznych Jedno z nich w okolicy przeprawy promowej w Świnoujściu, duży ruch aut występuje przy wyjeździe z promu. Również w Międzyzdrojach jest niebezpieczny odcinek, brakuje ścieżki rowerowej, a ruch aut w sezonie jest przeogromny. Przebieg szlaku Warnowa – Wisełka, odbywa się na publicznej drodze, ruch jest niewielki, ale droga jest wąska i dziurawa, a auta jak już się pojawią, zwykle pędzą bardzo szybko.
Przewyższenia na szlaku nie sprawiają problemów, poza łącznikiem starego przebiegu R10 z nową piaskową ścieżką rowerową tuż przy samym morzu. Żeby dotrzeć do nowego odcinka szlaku, trzeba pokonać grzbiet bardzo piaszczystej wydmy. Na odcinku Międzyzdroje- Warnowo szlak przebiega przez pasmo wzgórz, ale podjazdy nie stanowią większego wyzwania
Atrakce turystyczne
Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku
Nawierchnia
Szlak VeloBaltica Świnoujście – Dziwnów
Legenda do nawierzchni
Długośc opisywanego odcinka
Asfaltowe drogi rowerowe:
Szutry
Lokalny asfalt o znikomym ruchu
Drogi rowerowe z kostki
Piaskowa ścieżka rowerowa
Asfalt o średnim natężeniu ruchu
Prom
Droga polna/leśna
Bruk
Asfalt o dużym natężeniu ruchu
Obszary leśne
Obszary bezleśne
Skrócony opis szlaku
Świnoujście
Polski odcinek trasy R10 rozpoczyna się na granicy Polsko Niemieckiej (0,0 km). Docierając do Świnoujścia pociągiem, wysiada się tuż przed przyprawą promową na Świnie. Prom kursuje często, a przeprawa jest darmowa.
Docieramy do przyprawy promowej. Po drugiej stronie należy zachować ostrożność, gdyż trzeba przedostać się na drugą stronę ulicy wśród wyjeżdżających aut z promu. Przekraczamy linię kolejową a kilkaset metrów dalej skręcamy w lewo. Przekraczamy kolejną linię kolejową. Natrafiamy wkrótce na wiadukt kolejowy. Szlak wspina się na wiadukt i następnie prowadzi wzdłuż gazoportu.
Woliński Park Narodowy
Za zbiornikami odnajdujemy szutrową drogę. Skręcamy na nią w prawo. Witają nas tablice Wolińskiego Parku Narodowego (11,20 km). Leśny teren jest pagórkowaty. Szuter dobrej jakości, aczkolwiek zdarzają się miejsca, gdzie przebija piasek lub korzenie. Po drodze mijamy dostrzegalnię przeciwpożarową przerobioną z punktu kierowania ogniem (12,70 km). Wkrótce docieramy do skrzyżowania, przy którym znajduje się wejście do kompleksu bunkrów podziemne miasto (13,80 km). Szlak prowadzi dalej Przez las wzdłuż wybrzeża, ale w oddaleniu od niego. Na 19,40 km kilometrze trzeba wypatrywać tabliczki z informacją o łączniku. W tym miejscu oznakowanie jest mylące, bo szlak R10 prowadzi dalej prosto. Trzeba przepchać rower przez piaszczystą wydmę, ale dzięki łącznikowi docieramy nad sam brzeg morza, gdzie genialnym odcinkiem z ciągłym widokiem na morze docieramy w pobliże Międzyzdrojów. Trasa jest tutaj oznakowana pomarańczowymi tabliczkami ev10.
Międzyzdroje
Przed miastem skręcamy w prawo potem w lewo I docieramy do pierwszych zabudowań Międzyzdrojów (22,50 km ) . Tabliczki doprowadzają do ronda i tyle szlak się z nami żegna i trzeba samodzielnie nawigować po miasteczku. Koniecznie trzeba zaliczyć wizytę na molo oraz na alei gwiazd. Ciekawe jest również muzeum przyrodnicze oraz muzeum figur woskowych. Ogólnie trzeba odnaleźć na zachodniej części miasteczka drogę prowadzącą do pokazowej zagrody Żubrów.
Tutaj szutrowa droga oprowadzi przez las. Przejeżdżamy przez bramę Wolińskiego Parku Narodowego (24,50 km). Oznakowanie szlaku znika całkowicie.
Warnowo - Wisełka - Kołczewo
W końcu docieramy do drogi asfaltowej do Warnowa (30,00 km). Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo I dziurawą drogą kierujemy się do Wisełki (34,50 km)
Zwróćcie uwagę, że w roku 2022 roku szlak zmienił przebieg i prowadzi do samej miejscowości i nie omija jej bokiem, jak to było wcześniej. Na głównym skrzyżowaniu skręcamy w prawo gdzie zaczyna się ścieżka rowerowa (35,00 km). Mijamy z lewej strony ładne trawiaste wzgórza, jest to teren pola golfowego.
Przed wsią Kołczewo szlak odbija w prawo na polną drogę, która skrajem miejscowości wyprowadza do kolejnego odcinka ścieżki rowerowej (38,50 km). W Kołczewie do zobaczenia kościół i stary cmentarz.
Międzywodzie - Dziwnów
Dłuższy odcinek ścieżką rowerową pozwala uniknąć ogromnego ruchu aut na pobliskiej drodze. Docieramy w końcu do Międzywodzia (46.00 km) Tuż przy drodze niewielkie mini zoo atrakcją dla dzieci. W samej miejscowości kościół, a także punkt przy zejściu na plażę. Warto też podjechać na przeciwną stronę miejscowości i zobaczyć rozlewisko rzeki Dziwna. Tę rzekę jeszcze raz zobaczymy tuż przed Dziwnowem gdy będziemy przekraczać most zwodzony.
Poza sezonem warto zjechać trasy i pojechać przez miejscowość promenadą. W sezonie jednak lepiej trzymać się szlaku. Z ciekawostek to aleja gwiazd sportu. Tradycyjnie już ścieżką rowerową do miejscowości Dziwnów. Już na początku wita nas główna atrakcja, czyli most zwodzony na rzece Dziwna. W tym miejscu kończy się opis tego odcinka szlaku. (50,10 km)
Wybierając z mapy powyżej pełny ekran, pojawia się możliwość pobrania atrakcji w formacie pliku KML
Świnoujście – Dziwnów