Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Szlak Pojezierzy Zachodnich: Złocieniec – Czaplinek

Szlak pojezierzy zachodnich: Złocieniec – Borne Sulimowo

Szlak pojezierzy zachodnich

Odcinek Złocieniec – Borne Sulimowo

kilometrów
Atrakcji
Zdjęć
h
czas przejazdu

Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę

Postaw mi kawę na buycoffee.to

W opisie znajdziesz.

To wszystko dla Ciebie

1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku

4. Jak dotrzeć do szlaku

5. Dla kogo szlak jest przeznaczony

 

6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni

9.  Opis szlaku

10. Galerię zdjęc

Wirtualna podróz

Konieczne kliknij  i  wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.

Przebieg szlaku

Total distance: 49.97 km
Max elevation: 174 m
Min elevation: 117 m
Total climbing: 1391 m
Total descent: -1359 m
Download file: Szlak Pojezierzy Zachodnich Złocieniec - Borne Sulimowo(1).gpx

Krótka przerwa na reklamę

Jak oznakowano szlak

W 2022 roku, na całym opisywanym odcinku nie uświadczycie jakiegokolwiek oznakowania. Szlak na etapie projektowym. Konieczna nawigacją że śladem gps lub aplikacją Pomorze Zachodnie. Mapy osm s mogą być niewystarczające, gdyż często na mapy przebieg tego szlaku nie został naniesiony. Z czasem przebieg na odcinku Czaplinek  Łubowo ulegnie zmianie, wymaga to jednak inwestycje w nawierzchnia, dlatego też aktualny przebieg jest inny że względu na obecność znacznie wygodniejszych  lokalnych asfaltów

Każda podróż ma swój początek

Dojazd do szlaku

Niewątpliwą zaletą tej trasy jest to, że cały szlak przebiega w pobliżu linii kolejowej Szczecinek  – Węgorzyno. Od zachodu Możliwość dotarcia do Złocieńca. Od przeciwnej strony ostatnia stacją znajduje się w Łubowie, ok. 15 kilometrów, od ostatniej miejscowości na opisywanym odcinku Bornego Sulinowa. Dodatkowo stacje pośrednie wzdłuż szlaku w  Birowo, Żelisławie, Czaplinek, Czarne Małe. Dojazd autem i parkowanie bezproblemowe, zarówno Złocieniec jak i Borne Sulinowo dysponuje bezpłatnymi parkingami

Jesteś gotowy na przygodę ?

Dla kogo jest ten szlak

Trasa początkowo prowadzi piaszczystymi odcinkiem przez  długość 2 kilometrów. Następnie są lokalne asfalty  ze znikomym ruchem aut, potem  leśne szutry a przed samym Czaplinkiem jest znaczny ruch aut, a za Czaplinkiem asfalt z małym ruchem pojazdów.  Dopiero od  Łubowa rozpoczyna się ścieżką rowerową, która prowadzi już do końca tego odcinka szlaku.  Trasa że względu na piaszczyste odcinki i przebieg trasy ruchem aut nie jest zalecana na rodzinne wyprawy.  Dla rowerów szosowych niedostępne odcinki Złocieniec Stare Kaleńsko. Wymagany objazd przez wojewódzkie odcinki dróg z dużym natężeniem aut. Szlak można polecić zwolennikom długodystansowej turystyki rowerowej. Opisywany 50 kilometrowy odcinek do fragment dłuższej 420 kilometrowej trasy .Trasa w 60%   przebiega przez tereny leśne, w okolicy Złocieńca ładne lasy liściaste. Tereny bezleśne,  są atrakcyjne krajobrazowo, ze względu na pagórkowaty teren . Dużym atutem szlaku są liczbę jeziora, jednak dla zwolenników kąpieli, kąpieliska są tylko nad jeziorami kaleńskim, Lubicko Wielkim i jez. pile, oraz w Czaplinku

Atrakce turystyczne

Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku

Nawierchnia

Szlak VeloBaltica Świnoujście – Dziwnów

Legenda do nawierzchni

Długośc opisywanego odcinka

0
km

Lokalny asfalt o znikomym ruchu

0
km
Procentowa długość
50%

Asfaltowe drogi rowerowe:

1
km
Procentowa długość 25%


Szutry

0
km
Procentowa długość
1.7%

Betonowa droga

0
km
Procentowa długość
5%

Ścieżka rowerowa z kostki

0
km
Procentowa długość 4%

Droga polna/leśna

0
km
Procentowa długość
4%

Bruk

0
km
Procentowa długość
1%

Asfalt o dużym natężeniu ruchu

0
km
Procentowa długość
1%

Obszary leśne

0
km
Procentowa długość
62%

Obszary bezleśne

0
km
Procentowa długość
38%

Skrócony opis szlaku

Złocieniec

Opis tego odcinka szlaku rozpoczyna się w Złocieńcu przy przejeździe kolejowym na ul. 5 marca. Wędrujemy w kierunku południowo wschodnim ulicami Mirosławiecką i piaskową. Nazwa ulicy piaskowej zobowiązuję i wkrótce żegnamy wyboistym asfalt na rzecz polnej drogi, mocno piaszczystej. Piachu będą nam towarzyszyć przez kolejne 2 kilometry. Przekraczamy linię kolejową Złocieniec –  Mirosławiec.  Przejeżdżamy przez most na Widawie.

Bobrowo

Brukowana drogą doprowadza do miejscowości Bobrowo. Tutaj do zobaczenia kościół oraz ładny pałac. Przed jednym z bloków ciekawa bajkowa inscenizacja. W końcu powrót na asfalt, który prowadzi do stacji kolejowej odległej od miejscowości o 1 kilometr. Za przejazdem skręt w prawo w rozległy liściasty kompleks leśny. Szlak prowadzi wzdłuż linii kolejowej Złocieniec Czaplinek.  Gdy kolejny raz przekraczamy torowisko, nawierzchnia zmienia się na szutrowa. Na 6,5 kilometrze szlaku stary kolejowy szlak odbijana na południe. Gdy kończy się las, wkrótce kolejny raz przekraczamy linię kolejową i skręcamy w prawo.

Żelisławie Pomorskie

Pojawią się pierwsze zabudowania  wsi Żelisławie Pomorskie . Przez wiejski krajobraz docieramy do kolejnej wsi  Nowe Kaleńsko. Rozpoczyna się pas jezior. Zapoznamy się z dwoma jez. Kaleńsko oraz Krzemno. Tutaj bardzo słabej jakości asfalt, trzeba uważać na wszechobecne dziury. Po kolejnym przekroczeniu linii kolejowej, przejeżdżamy przez przesmyk pomiędzy wyżej wspomnianymi jeziorami. Warto zjechać kilkaset metrów z trasy żeby zobaczyć głaz Tempelberg. Asfaltową drogą prowadzi do Czaplinka, po lewej bagienny tereny stanowiące rezerwat Brzozowe Bagno. Krótki odcinek przy wjeździe prowadzi niezwykle intensywnym ruchem aut drogą krajową numer 20

Czaplinek

Docieramy do Czaplinka. Warto nieco  zboczyć że szlaku, do centrum miasta, zobaczyć rynek, dwa kościoły, Sławogród i oczywiście promenadę nad jeziorem Drawsko. Szlak początkowo prowadzi nadjeziorne promenadą, po czym skręca w stronę centrum. Przejeżdżamy ulicą Młyńską, słoneczną i szczecińską.  Za cmentarzem szlak skręca w prawo Wyjazd z Czaplinka tradycyjne drogą numer 20 z dużym ruchem aut.  Na 21,70 kilometrze skręt w prawo w lokalną drogę. Teren robi się pagórkowaty.  Po 27 kilometrach przekraczamy znaną już linię kolejową. Mijamy Stacje Czarne Małe. 300 metrów za przejazdem skrzyżowanie na którym skręcamy w lewo

Łubowo

Asfalt prowadzi wzdłuż linii kolejowej, do miejscowości Łubowo. W Łubowie do zobaczenia kościół, oraz pobliskie jezioro Lubickie Wielkie.  Na kolejnym przejeździe na ulicy Strzeleckiej  znajdujemy początek ścieżki rowerowej, która początkowo prowadzi wzdłuż czynnej lini kolejowej prowadzącej do Szczecinka. Ścieżką została utworzona na nasypie linii kolejowej prowadzącej do Borne Sulinowo. Trasa po 1000 metrach zakręca na wschód , początkowo pośród łąk następnie skrajem ladu docieramy do mostu na rzece Piławie. Kolejne kilometry ścieżki rowerowej prowadzą przez las,  ścieżką przecina drogę asfaltową prowadzącą do Borne Sulinowo. Jeszcze kolejne 1000 metrów ścieżki, która już na obrzeżach Bornego Sulinowa powraca w pobliże drogi asfaltowej.

Borne Sulinowo

Wkraczamy do miasteczka, które jest aglomeracją bodącą pozostałością jednostki wojskowej. Odwiedzić warto garnizonowy dom oficera, wille Hanzą Gurdetiana kościół św Brata Alberta i lokalne muzeum. Trochę bardziej na północ znajduje się jezioro Pile.  Miasto opuszczamy Aleją Niepodległości, wędrujemy drogą prowadzącą do wsi Krągi.  Po lewej stronie w lesie ukryty radziecki cmentarz z pomnikiem pepeszy, z drogi prowadzą do niego miejsca drogowskazy.  Mijamy leśny parking, za którym trzeba wypatrywać drogi w prawo.  Trasa prowadzi drogą betonową na 50  kilometrze szlak odbija na północ  w tym miejscu kończy się mój opis szlaku

Galeria