Ahbleck – Wolin
Wokół zalewu szczecińskiego
Odcinek Ahbleck – Wolin
Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę
W opisie znajdziesz.
To wszystko dla Ciebie
1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku
4. Jak dotrzeć do szlaku
5. Dla kogo szlak jest przeznaczony
6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni
9. Opis szlaku
10. Galerię zdjęc
Wirtualna podróz
Konieczne kliknij i wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.
Przebieg szlaku
Max elevation: 61 m
Min elevation: 0 m
Total climbing: 981 m
Total descent: -981 m
Krótka przerwa na reklamę
Jak oznakowano szlak
Oznakowanie jest bardzo „zróżnicowane”. Na trasie napotkacie 3 różne oznakowania szlaku. Po Polskiej stronie bedą was prowadzić albo pomarańczowe tabliczki z onaczeniem szlaku 3A, albo białe tabliczkiz logiem rowerowego ogniwa i podpisem trasa wokół zalewu szczecińskiego. Zdarzy się też tak, że na 1 słupku będa i dwe wyżej wspomniane tabliczki. Tako to ci dobostan tabliczkowy na tym szlaku. Dodatkowo występuja także pomarańczowe tabliczki z numerem 3. Jest to szlak Bluvelo, który na tym odcinku pokrywa się z opisywa się z opisywaną trasą. od Szczecin Dąbie do jeziora głębokie, na zachód od tego miasta brak oznakowania. Również na odcinku Świnoujsciu – ahlbeck brak oznakowania. W obrębie gazoportu, ze względu na objazd trzeba się kierować zamiennym oznakowaniem szlaku R10
Każda podróż ma swój początek
Dojazd do szlaku
Od Wolina przez Międzyzdroje do Świnoujścia prowadzi linia kolejowa że Szczecina. Jednak dojazd ze Szczecina w sezonie może być problematyczny, ze względu na niewystarczającą liczbę miejsc w pociągach dla rowerów. Dużo rowerzystów ruszających na szlak R1 korzysta pociągów na tej linii i miejsc na rowery często brakuje. W odwrotnym kierunku że Świnoujścia do Szczecina problem jest mniej nasilający się. Jeśli chcecie dotrzeć do Ahlbeck to w Świnoujściu że stacji głównej należy przeprawić się promem i dotrzeć do stacji Świnoujście Centrum stamtąd do Ahlbeck to tylko 3 km więc przejazd pociągiem może być nieopłacalny.
Jesteś gotowy na przygodę ?
Dla kogo jest ten szlak
Trasa w przeważającej części prowadzi drogami wyłączonymi z ruchu. Duży udział jest szutrów, na drugim miejscu pod względem nawierzchni są ścieżki rowerowe, które ogółem stanowią 45 %. Jedyny odcinek w ruchu miejskim ze wzmożonym ruchem aut znajduje się przed miejscowością Wicko. Sprawia to, że trasę można polecić rodzinom z dziećmi. Trasa jest nieodpowiednia dla rowerów szosowych. Konieczność omijając szutrów wymusza korzystanie z dróg o dużym ruchu aut. Ten odcinek obfituje w ciekawostki turystyczne. Największą liczbą atrakcji znajduje się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie.
Pod względem widokowym bardzo dobrze prezentuje się odcinek nad brzegiem morza, równie urokliwe są prawie górskie odcinki na terenie Wolińskiego Parku Narodowego. Widoki na zalew są sporadyczne.
Atrakce turystyczne
Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku
Nawierchnia
Szlak VeloBaltica Świnoujście – Dziwnów
Legenda do nawierzchni
Długośc opisywanego odcinka
Asfaltowe drogi rowerowe:
Szutry
Lokalny asfalt o znikomym ruchu
Drogi rowerowe z kostki
Droga z płyt
Piaskowa ścieżka rowerowa
Prom
Asfalt o średnim natężeniu ruchu
Droga polna/leśna
Bruk
Obszary leśne
Obszary bezleśne
Skrócony opis szlaku
AhlBeck
Opis tego odcinka szlaku rozpoczyna się na rondzie w pobliżu stacji kolejowej Ahlbeck Sonnebad na terytorium Niemiec. Kierujemy się ścieżką rowerową na wschód w stronę polskiej granicy. Przed granicą krótki odcinek poprowadzony drogą z dużym ruchem aut. Dalej do Świnoujścia już ścieżką rowerową. Kilka skrzyżowań z sygnalizacją świetlną skutecznie spowolni waszą prędkość. Mijamy kościół Chrystusa Króla. Wkrótce osiągamy brzeg rzeki Świny. Skręcamy w lewo i wędrujemy kontra pasem wzdłuż koryta Świny aż do przeprawy promowej. W roku 2023 prom kursował co 20 minut.
Woliński Park Narodowy
Za przeprawą przejeżdżamy przez tory i jedziemy ulicą Norberta Barlickiego. Przejeżdżamy przez kolejny przejazd kolejowy i wjeżdżamy na obrzeża dzielnicy Warszów. Wjeżdżamy z prawej strony na wiadukt i kierujemy się ku morza i widocznego gazoportu. W 2023 roku przejazd prosto w kierunku morza był zamknięty, stąd też po kilkuset metrach, trzeba skręcić w prawo w las i kierować się zgodnie z żółtymi tabliczkami szlaku R10. Leśna droga doprowadza do kompleksu bunkrów ” podziemnego miasta”. Tutaj powracamy na prawidłowy przebieg szlaku. W dalszym ciągu kierujemy się na wschód w oddaleniu od morza. Gdy natraficie na 16,40 km i tabliczkę szlaku z miejscem odpoczynku, to znak że trzeba skręcić ku morzu. Po przedostaniu się przez piaszczystą wydmę osiągamy brzeg morza. Tutaj bardzo ładny odcinek z ciągłym widokiem na morza doprowadza do pierwszych zabudowań Międzyzdrojów
Międzyzdroje
Poprzez wydmę oddalamy się od morza i skręcamy w lewo na ulicę Gryfa Pomorskiego, która doprowadza do ronda, na którym skręcamy w prawo w ulicę Polną. Na skrzyżowaniu z ulicą Nowomyśliwską skręcamy w prawo. Przejeżdżamy przejazd kolejowy i opuszczamy Międzyzdroje.
Na rondzie przed drogą ekspresową skręcamy w lewo. Wkraczamy na teren Wolińskiego Parku narodowego. Przejeżdżamy pod wiaduktem pod drogą ekspresową. W Zalesiu można zwiedzić muzeum wyrzutni rakiet V3. Tutaj znajduje się miejsce odpoczynku z dużą wiatą. Kończy się tutaj ścieżką rowerowa, którą wędrowaliśmy od samych Międzyzdrojów. W kolejnej miejscowości Wicko, opuszczamy drogę że wzmożonym ruchem aut i skręcając w lewo w lokalny asfalt. Ulica żwirowa prowadzi w stronę nieczynnej żwirowni. Panorama wzgórz jaka roztacza się wokół sprawia, że ma się wrażenia wędrówki przez góry. Z prawej strony pojawią się ścieżka rowerowa, która przez 700 metrów doprowadza do Wapnicy
Turkusowe jeziorko
Warto tutaj nieco zboczyć że szlaku i zobaczyć turkusowe jeziorko. Skręcając w lewo docieramy do nietypowej infrastruktury rowerowej. Po obu stronach brukowanej drogi utworzono 2 wąskie pasy ścieżki rowerowej. Gdy wkraczamy do gęstego liściastego lasu, rozpoczyna się największy podjazd opisywanego odcinka szlaku. Docieramy do drogi pożarowej numer 23. Należy skręcić w prawo zmieniając nawierzchnię na szuter. Dłuższy odcinek leśnym szutrem doprowadza do skrzyżowania z drogą z płyt na której należy skręcić w prawo. Docieramy w okolice Karnocic. Droga z płyt dalej prowadzi prosto. Kolejne skrzyżowanie to możliwość skręcenie do mariny Sułomino
Widoki na zalew
Drogą wyprowadza z lasu na pagórkowate łąki z ładnymi widokami na zalew. Nieoczekiwanie płyty się kończą a rozpoczyna się asfaltowa ścieżką rowerowa, która serwuje nam intensywnym zjazd w dół do wsi Płóciennik. Tam skręcamy w lewo. Rozpoczyna się kolejny odcinek z płyt. Niestety są to szerokie nierówne ułożone płyty, na których przejazd dostarcza intensywnych wstrząsów. Trasa prowadzi nad brzegiem zalewu, ale widoki ogranicza wał przeciwpowodziowy. Dopiero gdy droga oddala się od brzegu zalewu zobaczyć można tafla wody.
Wolin
Wkrótce znów pojawią się ścieżką rowerowa, jest też zadaszone miejsce odpoczynku. Mijamy ruiny wiatraka. Dojeżdżamy do cmentarza przy którym skręcamy w prawo w asfaltową ulicę Stefana Jaracza. Wkraczamy do miasteczka Wolin. Na rondzie skręcamy w lewo w ul. Wojska Polskiego i kierujemy się w stronę widocznej z daleka kolegiaty. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ulicę zamkową. Po lewej muzeum a po prawej kamień runiczny. Na moście nad Dziwna kończy się opis tego odcinka szlaku.
Wybierając z mapy powyżej pełny ekran, pojawia się możliwość pobrania atrakcji w formacie pliku KML