Wolin – Szczecin Dąbie
Wokół Zalewu Szczecińskiego
Odcinek Wolin – Szczecin Dąbie
Jeśli podobają się Tobie treści prezentowane na tej stronie. Wesprzyj rozwój strony, klikając postaw kawę
W opisie znajdziesz.
To wszystko dla Ciebie
1. Panoramy 360 stopni
2. Przebieg szlaku
3. Informacje o oznakowaniu szlaku
4. Jak dotrzeć do szlaku
5. Dla kogo szlak jest przeznaczony
6. Atrakcje turystyczne
7. Nawierzchnia
8. Podsumowanie rodzajów nawierzchni
9. Opis szlaku
10. Galerię zdjęc
Wirtualna podróz
Konieczne kliknij i wyrusz w wirtualną podróż dzięki panoramom 360 stopni.
Przebieg szlaku
Max elevation: 31 m
Min elevation: 2 m
Total climbing: 871 m
Total descent: -875 m
Krótka przerwa na reklamę
Jak oznakowano szlak
Oznakowanie jest bardzo dobre. Jesynie na obszarze Szczecin Dąbie brakuje oznakowania, i na tym odcinku konieczna nawigacja, gdyż można się pogubić. Oznakowanie stanowią białe tabliczki z niebiesko zielonym logiem trasy. Tabliczki mocowane głównie do elementów infrastruktury rowerowej. Przy wątpliwościach co do przebiegu, można wspierać się pomarańczowymi tabliczkami z numerem 3. Jest to szlak Blue-Velo, który na tym odcinku ma taki sam przebieg jak opisawany szlak.
Każda podróż ma swój początek
Dojazd do szlaku
Stacje kolejowe na początku i końcu opisywanego odcinka tj. Szczecin Dąbie oraz Wolin. W połowie przebiegu stacja Goleniów leżącą kilka kilometrów poza szlakiem na wschód. Istnieje też możliwość modyfikacji trasy przez przeprawę łodzią na odcinku Kopice Trzebież.
Dojazd autem nie stanowi problemu w pobliżu przebiega drogą ekspresowa że zjazdami na Wolini i Szczecin. Miejsca parkingowe ogólnodostępne i bezpłatne w Wolinie znajdziecie bez problemu. Tradycyjnie już polecam szukać parkingów w pobliżu kościołów lub cmentarzy.
Szczecin Dąbie to już płatna strefa parkowani i bezpłatnego miejsca do zostawienia auta najlepiej poszukać na obrzeżach tego miasteczka
Jesteś gotowy na przygodę ?
Dla kogo jest ten szlak
Trasa dużej części prowadzi szutrami całkowicie odseparowanego od ruchu aut.
Udział ścieżek rowerowych jest równie duży. Dlatego też ta trasa doskonale nada się na rodzinną wyprawę z dziećmi. Trzeba mieć jednak na uwadze, że odcinek Czarnocin – Stepnica wiedzie przez drogi w ruchu ogólnym.
Aut jest na tym odcinku niewiele ale trzeba mieć to na uwadze planując rodzinna wyprawę. Rowery szosowe nie będą przydatne gdyż długie szutrowa odcinki nie są dobrą nawierzchnią dla tego typu rowerów.
Dla osób nastawionych na zwiedzanie, dostępność atrakcji turystycznych nie jest zbyt duża. Trasa wiedzie głównie przez tereny atrakcyjne przyrodniczo i to okoliczności przyrody są największą atrakcją. Szczególnie zapadają w pamięci widoku na zalew szczeciński oraz jez. Dąbie. Te odcinki są poprowadzone szutrowych trasami.
Atrakce turystyczne
Graficzne przedstawienie nawierzchni szlaku
Nawierchnia
Szlak VeloBaltica Świnoujście – Dziwnów
Legenda do nawierzchni
Długośc opisywanego odcinka
Szutry
Lokalny asfalt o znikomym ruchu
Asfaltowe drogi rowerowe:
Droga z płyt
Asfalt o średnim natężeniu ruchu
Droga polna/leśna
Asfalt o dużym natężeniu ruchu
Obszary leśne
Obszary bezleśne
Skrócony opis szlaku
Wolin
Z mostu na Dziwnej ruszamy na wschód. Przekraczamy jeszcze kolejny most i na skrzyżowaniu skręcamy w prawo do miejscowości Recław. Kilkaset metrów dalej można zjechać do słowiańskiej wioski nad Dziwną. Cały czas jedziemy ścieżką rowerową aż do rozjazdu gdzie skręcamy w prawo na lokalny asfalt. Przejeżdżamy przez Gogolice.
Zagórze
Wkrótce znów zaczyna się asfaltową ścieżka. Przejeżdżamy przez Zagórze. Nieco dalej w lesie ścieżką rowerowa kończy się. Skręcamy w prawo w szutrową drogę , która wyprowadza nad sam brzeg zalewu. Rozpoczyna się tutaj najbardziej widokowy odcinek szlaku z ciągłym widokiem na wody zalewu. Ścieżką jest wysypana białym szutrem bez dostępu aut. Mijamy wieżęfunkcjonującą jako punkt nawigacyjny.
Czarnocin
Na 11 km. skrzyżowanie można tutaj odbić do cywilizacji czyli wioski Jarszewko. Szlak prowadzi tak, że z jednej strony zalew a z drugiej strony połacie podmokłych łąk bez widocznych siedzib ludzkich. Po drodze mijamy kilka niewielkich plaż. Przekraczamy kanał śmieciowy przy którym zlokalizowano obiekt infrastruktury hydrotechnicznej. Po 8 kilometrach szuter oddala się o zalewu żeby dotrzeć na moście na kanale Czarnocińskim. Zlokalizowano tutaj zadaszone miejsce odpoczynku. Skręcamy w lewo. Pojawią się asfalt, który wprowadza nas na teren wsi Czarnocin gdzie uwagę zwraca ośrodek rekreacyjno sportowy.
Kopice
Za ośrodkiem warto skręcić w prawo do plaży, przy której często można zobaczyć amatorów windsurfingu. Teraz przed nami wiele kilometrów asfaltu, bez widoku na zalew.
Średnia prędkość na pewno wzrasta, ale nie jest już tak widokowo jak wcześniej. Po 3 km docieramy do Kopic. Warto zobaczyć ruiny pałacu i cmentarz ewangelicki w dobrym stanie. Dla spragnionych widoku zalewu obowiązkowa wizyta w marinie. Tutaj też funkcjonuje przeprawa, dzięki, której możecie dotrzeć na przeciwległym brzeg zalewu do miejscowości Trzebież. Łódka zabiera rowerzystów r rowerzystów i cen wynosi 150 zł za rejs plus 10 zł za każdy rower (ceny z 2023 r.)
Stępnica
Z Kopic kolejny odcinek z asfaltem w ruchu miejskim. Na szczęście ruch ten jest znikomy. Równie znikome są widoki na zalew. Mijamy dwie niewielkie miejscowości Świętowie i Gąsierzyno. W końcu docieramy do Stepniczki. Przed nią przejeżdżamy przez most na Starej Strudze. Tutaj wjeżdżamy na drogę wojewódzką na szczęście tuż obok
poprowadzono ścieżkę rowerową.
Stępnica to jedna z większych miejscowości na tym odcinku szlaku. Warto zjechać nad zalew i zobaczyć plażę oraz marinę. Z tego miejsca są dobrze widoczne zabudowania zakładów chemicznych w Policach.
Krupsko
Ścieżka rowerowa wyprowadza główną ulicą Bolesława Krzywoustego poza teren miasteczka. Za dużym gospodarstwem rolnym odnajdujemy początek ścieżki rowerowej po nasypie dawnej linii kolejowej. Tuż przy ścieżce zlokalizowano nietypowe turystyczne rozwiązanie. Wiata z funkcją spania. Szutrowa ścieżką doprowadza do drogi asfaltowej. Tutaj skręcamy w prawo w drogę szutrową pozostawiając nasyp kolejki. Dłuższy czas wędrujemy przez las i docieramy do asfaltowej drogi, na której skręcamy w lewo. Skręcamy na ścieżkę rowerową, która doprowadza do
wsi Kąty a jeszcze dalej do Krupska. Przy drodze ciekawy obiekt milicyjna syrenka. W tej miejscowości do zobaczeni jeszcze kościół
Ina
Skręcamy w lewo na drogę z płyt a za miejscowością w prawo. Za kanałem krępskim skręcamy w lewo na asfalt i przejeżdżamy przez wieś Łaniewo. Krótki odcinek drogi polnej następnie skrzyżowanie z drogą asfaltową a potem znów drogą polną, która doprowadza do rzeki Ina, która będzie nam towarzyszyła przez dłuższy czas. Od teraz nawierzchnia zmienia się na szutrową. N Przekraczamy most na Inie. Po 7 kilometrach pozostawiamy rzekę Inę która płynie w kierunku zachodnim o uchodzi do Odry.
Zamęcie
My kierujemy się prosto i wkrótce osiągamy brzeg jeziora Dąbie. Widok na jezioro będzie nam towarzyszył aż do samego Szczecina. Przekraczamy kanał Komarowski przy którym zlokalizowano przysiółek Rybaki Lubczyńskie. Teraz długie kilometry urokliwej szutrowa drogi z jednej strony z widokami na jezioro a z drugiej na podmokłych łąki bez śladu ludzkich siedzib. Dopiero po kolejnych 3 kilometrach docieramy do miejscowości Zamęcie. Gdzie znajduje się plaża oraz marinę. Za miejscowością wrak statku. Przekraczamy kanał Iwno i następnie kanał łąka. Docieramy do wsi Bystra gdzie znajduje się kolejna już plaża
Szczecin Dąbie
Przed nami kolejne kilometry nadjeziornych szutrów. Widoczna jest już zabudowa Szczecina. Mijamy miejsce odpoczynku z wiatą na wodzie. Jest to zatoka szkieletów. Docieramy do Sadlińskiego Przylądka skąd szlak zmienia kierunek z zachodniego na południowy. Przy cieku Chełszcząca skręcamy w prawo na most. Kończą się szutry a rozpoczyna drogą z płyt. Wkraczamy na teren miasta Dąbie. Skręcamy w lewo w aleję przyjaciół i następnie przez ulicę Żaglową i pokładową docieramy do mostu na Płoni gdzie kończy się opis tego odcinka szlaku