Nowy Tomyśl
rowerowytomysl@gmail.com

Szlak EuroVelo R10

Szlak EuroVelo 10/13 R10

Klika słów do legendy mapy szlak EuroVelo R10

Na mapie kolorem niebieskim oznaczono aktualny przebieg szlaku. Ciemnopomarańczowym oznaczono opisane odcinki. Szczegółowe opisy  tras poniżej w tekście. 

GPX z aktualnym przebiegiem szlaku:

Total distance: 529.35 km
Max elevation: 66 m
Min elevation: -1 m
Total climbing: 1529 m
Total descent: -1533 m
Download file: velo-baltica-eurovelo-10-13-r10_velomapa.gpx

Historyczny przebieg szlaku R10

Tak wygląda historyczny przebieg szlaku R10, którego praktycznie już nie ma. Będzie o tym osobny artykuł. Zaglądajcie na tą stronę, bo opis w produkcji. 

Żeby przejechać ten nadmorski szlak, trzeba korzystać z szlaku EuroVelo 10,

Najpierw został wytyczony szlak R10, oznakowany białymi prostokątami z zieloną czcionką. Szlak ten funkcjonował wiele, lat i utrwaliło się że jadąc szlakiem nadmorskim jedzie się szlakiem R10.

W późniejszym czasie pojawiły się unijne projekty, które wprowadziły pojęcie szlaku Eurovelo 10. Szlak Eurovelo zastąpił szlak R10. 

Białe oznakowanie R10 zostało usunięte i zastąpione pomarańczowymi tabliczkami wszędzie tam gdzie szlaki pokrywają się.

Jednak w miejscach poza przebiegiem trasy Eurvelo, można jeszcze napotkać białe tabliczki,  min w Rowach

 

GPX z nieaktualnym przebiegiem R10 !!!

Total distance: 426.79 km
Max elevation: 65 m
Min elevation: -3 m
Total climbing: 1046 m
Total descent: -1045 m
Download file: Trasa_rowerowa_R10(1).gpx

UWAGA: To jesy nieaktualny przebieg szlaku !!!

Jeśli uznasz, że przedstawione tutaj treści , okazały się dla Ciebie pomocne, wesprzyj twórcę klikając przycisk poniżej.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Długość : 599 km.

Długość opisanych odcinków

0
kilometrów
Procent opisanych w stosunku do całości
24.6%

Oznakowanie trasy:

Najczęściej spotykanym oznaczeniem będą tabliczki szlaku Eurovelo 10 i 13, ale możecie też w niektórych fragmentach trasy napotkać także, tabliczki jak poniżej.

Oznakowanie R10

Charakterystyka szlaku:

Szlak EuroVelo R10, a w niektórych źródłach VeloBaltica. To długodystansowy szlak wiodący  wokół Morza Bałtyckiego. W Polsce szlak ma prawie 600 kilometrów długości.

Przed nastaniem ery szlaku Eurovelo, trasa funkcjonowała pod nawą szlaku R10.

Tak też ten szlak jest określany, w relacjach podróżniczych, większość pisze o przejechaniu szlaku R10, a mało kto o euroVelo 10 

Rozpoczyna się na zachodnim krańcu Polski w Świnoujściu, a kończy na wschodzi kraju na granicy z Rosją. 

Dojazd na początek szlaku do Świnoujścia możliwy pociągiem.

Trasa możliwa do modyfikowania, dzięki obecności stacji kolejowych.

Na zakończeniu trasy na Półwyspie Helskim można skorzystać z przeprawy promowej, koszt w 2024 roku wynosił 95 zł.

Przez całą długość półwyspu Helskiego, przebiega linia kolejowa, Władysławowo – Jastarnia – Hel. Dobra opcja żeby ponownie nie przejeżdżać  40 kilometrowego odcinka przez półwysep.

Na przebycie szlaku trzeba przeznaczyć ok. 5 dni.

Trasa oznakowano za pomocą pomarańczowych tabliczek z opisem Eurovelo 10 (przeważnie). Tabliczki montowane głównie do infrastruktury drogowej typu znaki drogowe

Dojazd do szlaku

 

Świnoujście oraz Międzyzdroje posiadają dworce kolejowe. Do tych miejscowości dotrzeć można pociągiem ze Szczecina.

Od strony Dziwnowa najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Kamieniu Pomorskim.

Planując dojazd pociągiem, o ile to możliwe warto skorzystać z połączenia bezpośrednio do Świnoujścia. W sezonie letnim zdarzają się sytuację, że dla rowerzystów przesiadających się w Szczecinie na pociąg do Świnoujścia brakuje już miejsc pomimo wykupienia bilet na rower.

Znacząca poprawa na odcinku Świnoujście Szczecin ma nastąpić w 2025, z wprowadzeniem do taboru nowych pociągów, lepiej przystosowanych do przewozu rowerów.

Zakup biletu w sezonie letnim, kilka dni przed planowaną podróżą, może okazać się niemożliwy, pociągach dalekobieżnych typu IC lub TLK Zwykle pociągi dysponują zaledwie 6 miejscami na przewóz roweru, i gdy już zostały wykupione, to system biletowy nie sprzeda biletu. Bilety w systemie pkp można kupić do 30 dni przed podróżą, i to jest odpowiedni termin na zakup.

Ograniczenia w ilości miejsc na rowery nie  dotyczą przewozów regionalnych. Jednak  gdy pociąg jest przepełniony, to konduktor może odmówić zabrania rowerzystów. 

 

Dla zmotoryzowanych, znalezienie miejsca parkingowego w sezonie, może być problematyczne i trzeba liczyć się z dodatkowymi opłatami za parking.

Złym pomysłem jest wjazd do centrum, gdyż na przeprawach promowych, można stracić dużo czasu. Problem wjazdu do Świnoujścia rozwiązał tunel pod Świną. Dogodnym miejscem do pozostawienia auta może być parking, przy stadionie w dzielnicy Warszów.

Dla zmotoryzowanych, tradycyjnie już w sezonie parkingi w miejscowościach nadmorskich są przepełnione i bardzo drogie. Korzystniejszym rozwiązaniem jest pozostawienie auta, w miejscowości nieco bardziej oddalonego od morza.

Stacje kolejowe na szlaku wraz z przybliżonym kilometrażem na szlaku:


  • Świnoujście –  7,40 km
  • Międzyzdroje –  22 km
  • Kamień Pomorski –   52 km 
  • Kołobrzeg –  113 km
  • Mielno –  147 km
  • Darłowo –   188 km
  • Ustka –  236 km
  • Łeba –  314 km
  •  Puck – 400 km
  • Żelistrzewo – 408 km
  • Gdynia – 432 km
  • Gdynia – Orłowo – 440 km
  • Sopot – 446 km
  • Gdańsk – 458 km
  • Elbląg – 529 km
  • Braniewo – 595 km

Dla kogo jest ten szlak

Przyjęło się stwierdzenie, iż nie możesz się uważać za prawdziwego sakwiarza, dopóki nie przejedziesz szlaku R10.  Trasa ta jest mekką rowerzystów z sakwami. 

Szlak jest często polecany jako pierwsza poważna kilkudniowa wyprawa rowerowa. Na popularność tej trasy składa się dobra nawierzchnia. Na opisanych odcinkach ścieżki rowerowe stanowią 49 % nawierzchni, sprawia to, że EV10 można polecić jako wybór dla rodzinnej wyprawy rowerowej.

Również wizja, okazjonalnych kąpieli w morzu jest magnesem przyciągających rowerzystów na ten szlak. Jednak trzeba się liczyć, że w sezonie letnim, w miejscowościach wypoczynkowych jazda może być utrudniona ze względu na tłumy spacerowiczów. 

Duży odsetek bo aż 20 % opisanych odcinków stanowią drogi szutrowe. Dlatego też dla rowerów szosowych wymagane jest dokładne planowanie trasy, gdyż drogi nieprzystosowane do cienkich opon szosowych, stanowią istotny element nawierzchni.

Wzdłuż trasy, liczne miejscowości wypoczynkowe, co sprawia, że ze znalezieniem noclegów nie ma większych problemów, aczkolwiek trzeba wziąć pod uwagę iż kwatery na jedną noc są niechętnie wynajmowane w sezonie

 

Atrakcje turystyczne na szlaku:

Szlak euroVelo R10 opisane odcinki:

Nawierzchnia na trasie Świnoujście - Gdańsk:

Stan na wrzesień 2024

Na koniec 2024 roku  48%  długości  trasy od Świnoujścia do Gdańska  stanowiły ścieżki rowerowe, czyli prawe połowę. Patrząc w ilości kilometrów to 222,5 km. Na drugim miejscu drogi lokalne z długością 179,5 km.
Czy połowa przebiegu trasy ze ścieżkami rowerowymi to dużo ?
Dla porównania mam dwa niemieckie szlaki rowerowe, które przejechałem:
– Szlak Odra-Sprewa – 53 %
– Ogórkowy szlak rowerowy – 40 %
Jednak trzeba zauważyć, że trasy te są o połowę krótsze niż opisywany tutaj. Tak więc szlak EV10, spokojnie można stawiać w szranki, pod względem udziału ścieżek rowerowych, z wzorcowymi niemieckimi szlakami

Ponad połowa przebiegu trasy to asfalt o łącznej długości 238,7 km

Na drugim miejscu znajdują się szutry o długości ok 92. km

Tak więc rowerzyści szosowi, trasa EV10/13 ze względu na 20 % udział szutrów nie jest możliwa do przejechania na rowerze z cienką oponą 

Można zauważyć że najtrudniejsze nawierzchnie są na terenie Parków Narodowych, wynika to z restrykcji w kwestii budowy dobrych jakości dróg na chronionym przyrodniczo terenie.
 W Zachodniopomorskim jest to Woliński Park Narodowy – 11 km przebiegu szlaku a w Pomorskim Słowiński Park narodowy – tutaj przebieg szlaku to już 25 km
 
 Prawie 7 km  – stanowią drogi piaszczyste.   Piaszczyste odcinki to takie, które zmuszają do prowadzenia roweru, bo koła grzęzną w piachu, Dotyczy to sakwiarzy, bo zapewne dla MTB takie odcinki nie straszne.

 

Podział dróg na województwa

Porównując długość ścieżek rowerowych, pod względem województw, to zdecydowane przoduje Zachodniopomorskie 62 % – 138,8 km. Pomorskie to tylko 83,7 km czyli 38% ścieżek rowerowych.
 
W Pomorskim jest dwukrotnie więcej płyt betonowych (7 a 15 km), które porównywać można do nawierzchni brukowej, bo komfort jazdy jest podobny.
 
Również piaszczystych odcinków jest więcej w Pomorskim (0,2km w ZP a 6,7km w PM) zmieni się to na lepsze po utwardzeniu odcinka Gać – Żarnowska. Jest to najdłuższy ponad 5 kilometrowy piaszczysty odcinek w pobliżu słynnych wydm na terenie Słowińskiego Parku Narodowego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *